Wurlitzer 1700 en stereoplaten

Plaats reactie
SalCocco

Wurlitzer 1700 en stereoplaten

Bericht door SalCocco » zo mei 12, 2019 1:11 pm

Ik merk dat mijn Wurlitzer 1700, die ik nog niet zo heel lang heb, van stereo platen maar 1 kanaal laat horen, dus alleen links (of rechts, dat weet ik niet precies). Ik weet uiteraard dat het een mono speler is, maar ik had verwacht dat van een stereoplaat wel beide kanalen hoorbaar zouden zijn. Weet iemand of dit normaal is, of dat er toch iets defect of anders ingesteld moet worden?

Alvast dank voor een reactie,
Salvatore

marc1966

Re: Wurlitzer 1700 en stereoplaten

Bericht door marc1966 » zo mei 12, 2019 6:05 pm

Je hoort idd beide kanalen te horen dus ik vermoed of de naald of toonkop maar kan ook de versterker zijn

SalCocco

Bericht door SalCocco » zo mei 12, 2019 6:24 pm

marc1966 schreef:
zo mei 12, 2019 6:05 pm
Je hoort idd beide kanalen te horen dus ik vermoed of de naald of toonkop maar kan ook de versterker zijn
Dank voor je reactie.

Versterker krijgt toch sowieso mono signaal binnen? Zou het dan toch ook nog de versterker kunnen zijn?

Heb de naald vervangen voor nieuwe naald, maar het resultaat blijft hetzelfde. Misschien is het dan toch de toonkop. Mmm. Hoe ga ik dat zeker weten en oplossen? Als iemand tips heeft, graag!

Roy01

Bericht door Roy01 » zo mei 12, 2019 8:45 pm

Welk element zit er nu in dan? Origineel is dit een cobra element welke in zijn geheel vervangen word bij naald wissel. Als er een ander element in zit zal er waarschijnlijk een stereo element gebruikt zijn welke niet correct is aangesloten maar dan bestaat ook de kans dat er wat aanpassingen in de versterker gedaan zijn. Dat (HELAAS) kan ik van hieruit niet zien.

SalCocco

Bericht door SalCocco » zo mei 12, 2019 10:36 pm

Roy01 schreef:
zo mei 12, 2019 8:45 pm
Welk element zit er nu in dan? Origineel is dit een cobra element welke in zijn geheel vervangen word bij naald wissel. Als er een ander element in zit zal er waarschijnlijk een stereo element gebruikt zijn welke niet correct is aangesloten maar dan bestaat ook de kans dat er wat aanpassingen in de versterker gedaan zijn. Dat (HELAAS) kan ik van hieruit niet zien.
Volgens mij het originele element. Ik gebruik de Tonar Diamond nr. 1986 (zie foto). Zou het een ander element moeten zijn?

Bedankt voor je reactie.
Bijlagen
IMG_4263b.jpg

Roy01

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 9:39 am

Dat is het cobra systeem. Naald + element in 1
Zover mij bekend is dit element mono en zou gewoon de volledige weergave van de plaat moeten doorgeven ECHTER! Is dit een ding dat mij vaker opvalt dat stereo platen niet goed afgespeeld worden en vaak heeft dit te maken dat iemand in het verleden aanpassingen aan het audio systeem gemaakt heeft en duidelijk geen idee had wat hij deed. Dus nu komt de vraag: hoe origineel is dit en is er misschien een kabelbreuk opgetreden ergens of is er een draadje los gekomen of is er in de versterker iets stuk gegaan etc.etc.etc

Succes

marc1966

Bericht door marc1966 » ma mei 13, 2019 9:50 am

Goedenmorgen Roy en andere leden ,

Het verhaal wat Roy verteld kan best kloppen maar zitten de speakers oop wel goed aangesloten ?
En dan bedoel ik dus niet alles speakers op kant A of B

Mvgr Marc

Ps plaats anders eens wat foto,s van de versterker en aansluiting speakers op de versterker

Super_Grover

Bericht door Super_Grover » ma mei 13, 2019 12:22 pm

Roy01 schreef:
ma mei 13, 2019 9:39 am
Dat is het cobra systeem. Naald + element in 1
Zover mij bekend is dit element mono en zou gewoon de volledige weergave van de plaat moeten doorgeven ECHTER! Is dit een ding dat mij vaker opvalt dat stereo platen niet goed afgespeeld worden en vaak heeft dit te maken dat iemand in het verleden aanpassingen aan het audio systeem gemaakt heeft en duidelijk geen idee had wat hij deed. Dus nu komt de vraag: hoe origineel is dit en is er misschien een kabelbreuk opgetreden ergens of is er een draadje los gekomen of is er in de versterker iets stuk gegaan etc.etc.etc

Succes
Dit lijkt me vrij onmogelijk. Als het goed gaat in de naald (dus naald pikt beide kanalen op) dan is vanaf daar dit nooit meer te scheiden. Dan kun je aanpassen wat je wilt aan het 'audio systeem' maar het is 1 signaal geworden vanaf de naald/pickup.

Roy01

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 12:43 pm

Als alles origineel is klopt dit helemaal

MAAR ! Ik zie genoeg voorbij komen waar je vraagtekens bij kunt zetten, dus daarom dat ik iets vaker verder vraag.
Aangezien de TS de jukebox nog niet lang heeft en er niet vermeld word of het een gereviseerde of tralala spelende jukebox betreft.

als men bijv. In het verleden de bedrading heeft veranderd als stereo en er nu een origineel mono element in zit echter de aansluiting van de versterker is omgebouwd naar stereo door bijv. Een extrerne versterker er naast te zetten maar deze is ook weer verwijderd of gebruik van verkeerd type versterker en 1 kanaal is daardoor niet meer in gebruik dan kan het element wel alles oppikken maar de interne versterker krijgt dan die info niet door. Aangezien ik zat van zulke grappen al ben tegen gekomen zou IK niet te snel roepen dat het onmogelijk is. Tenslotte kan IK hier nu nog niet zien in welke staat de jukebox is. Maar een slechte reproductie Cobra is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Vreemd is dan wel dat de oude naald het zelfde probleem had. Kabelbreuk zou dan ook uit te sluiten zijn want + of - onderbroken zou betekenen dat je totaal geen geluid zou krijgen (mits alles origineel is en wat tegenwoordig NIET vanzelf sprekend meer is)

Ik weet het klinkt ver gezocht maar voor nu (nog) niet uit te sluiten

SalCocco

Bericht door SalCocco » ma mei 13, 2019 8:07 pm

Dank allen voor de reacties. Dat maakt een hoop duidelijk.

Ik heb een originele mono versterker. Daar gaat de originele mono plug in. Wat nog kan is dan volgens mij dat ik of
A) pech heb met de oude en de nieuwe naald of
B) de tone-arm is ooit geschikt gemaakt voor een stereonaald (volgens mij is die dan rood én groen) en dan zou dat verkeerd aangesloten kunnen zijn of een kabelbreuk kunnen bevatten.

Klopt dat?

Zo ja, dan moet ik daar naar de oplossing zoeken. En misschien eerst nog een andere naald proberen. Toch?

Gr. Salvatore

Roy01

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 10:21 pm

Dan zou ik zeker even met een multimeter de draden na gaan meten en misschien is er wel een spoel kapot in de oscilator van de versterker. Het is nu niet dat de cobra zooi goedkoop is om ff een andere te proberen.

De kleurcodes zijn voor de naald diameter 78 toeren, 45 toeren mono er is geen stereo variant wel een all play welke de 3e optie is maar overal waar ik zoek heel schaars aan het worden, dus ik vermoed dat er ooit iets van een pfanstiehl in gezet is en weer verwijderd is.

Maar dat is gissen

Piet Hagens
Site Admin

Bericht door Piet Hagens » di mei 14, 2019 7:58 am

Een Cobra naald zal nooit stereo platen perfect afspelen. Voor stereo platen moet de naald horizontaal kunnen bewegen voor het ene kanaal en verticaal voor het andere. Een cobra kan nagenoeg niet verticaal bewegen en daarom zal er 1 kanaal altijd minder worden weergegeven (en worden uitgesneden door de naald). Het mooiste klinkt een cobra dan ook met mono plaatjes.

SalCocco

Bericht door SalCocco » di mei 14, 2019 7:24 pm

Piet Hagens schreef:
di mei 14, 2019 7:58 am
Een Cobra naald zal nooit stereo platen perfect afspelen. Voor stereo platen moet de naald horizontaal kunnen bewegen voor het ene kanaal en verticaal voor het andere. Een cobra kan nagenoeg niet verticaal bewegen en daarom zal er 1 kanaal altijd minder worden weergegeven (en worden uitgesneden door de naald). Het mooiste klinkt een cobra dan ook met mono plaatjes.
Ah, kijk. Dat wist ik niet. Dan is het dus normaal dat van een stereoplaat één kanaal duidelijk minder wordt afgespeeld. Meestal valt dat niet eens zo op, maar soms, bij een verschillend en breed stereobeeld, wel. Dus als ik de jukebox origineel wil houden, en dat wil ik, is dit de consequentie. Dank!

Plaats reactie