Vraag over auto-speed unit 45TASUI-H5 icm M100A 78rpm

Plaats reactie
rolfm

Vraag over auto-speed unit 45TASUI-H5 icm M100A 78rpm

Bericht door rolfm »

Hallo,

Ik heb een vraag over de Seeburg auto-speed unit 45TASUI-H5
Deze is ingebouwd in mijn Seeburg M100A voor de 60Hz motoraansturing op 78 toeren
Nu loopt de motor niet helemaal mooi constant
De auto-speed unit is gereviseerd (oa condensators vervangen) maar is oorspronkelijk natuurlijk niet ontwikkeld voor het doel waar hij nu voor wordt gebruikt. Deze unit komt uit een LPC480 jukebox en werd volgens mij gebruikt voor de toerental omschakeling tussen 33 en 45 rpm

De vraag is of iemand ervaring heeft met deze unit en of deze geschikt is (qua belasting, vermogen en stabiliteit etc) om te dienen als frequentie converter van 50 naar 60HZ voor een 78 toeren motor van de M100A

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Rolf

Roy01

Re: Vraag over auto-speed unit 45TASUI-H5 icm M100A 78rpm

Bericht door Roy01 »

Zoals je al aangeeft is deze unit niet voor deze jukebox gebouwd, hoe de dingen dan zijn aangepast om het werkend te krijgen is dan ook niet na te gaan op een forum. Het repareren van zulke jukeboxen is voor de meeste monteurs dan ook een nachtmerrie want er is waarschijnlijk ook niet door de handige Harry een schema van gemaakt en bijgevoegd hoe hij denkt dat dit zou moeten werken, dus zonder back up van die beste man/vrouw kun je t wel schudden.

Dus ja deze unit schakelt normaal tussen 33 toeren en 45 toeren en dit in een jaren 60 machine. Om het dan in een jaren 50 kast die 78 toeren draait te bouwen? Ik zie de logica er niet van, want daar zijn tandwielen sets voor, En is er dan nog meer aangepast? En zo ja? Wat dan? Tandwielen set misschien toch nieuw? Er zijn er die niet super goed zijn en deze klachten veroorzaken, maar er zijn er ook die wel goed zijn. maar zo kan er nog meer mis zijn in het mechaniek zelf etc etc etc. Dus nogmaals Moeilijk na te gaan zo op een forum niet wetende wat men allemaal ervan gebrouwen heeft :| . Vandaar dat originele kasten gewilder zijn dan bij elkaar geraapte kasten. Ik blijf het toch keer op keer herhalen hier

IK begin daarom ook niet meer aan zulke bij elkaar gefabriceerde experimenten, als men met zulke reparatie's komt kan men kiezen om de kast weer ongerepareerd diezelfde dag mee terug te nemen of om het terug origineel te maken maar dan moet men zelf op zoek naar de onderdelen en zo lang die er niet zijn komt de kast hier niet binnen. Maar dat alles terug naar origineel bouwen word steeds lastiger want onderdelen zijn schaars dus een omgebouwde seeburg 100A wil ik zelf tegenwoordig nog niet gratis hebben. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke keuze 8) ik zie liever een 100 select 78 toeren machine want dit model is de enige en er zijn er al niet veel originele meer van :lol:

Ik hoop echt dat je het toerental op een of andere manier stabiel krijgt, maar adviseer het niet om dit met die autospeed unit te realiseren, er zijn andere methoden voor

Repareren van jukeboxen is geen kunst, het duurzaam repareren zodat anderen hem spelend kunnen houden in de toekomst dat is de kunst die maar weinigen hanteren :mrgreen:

Succes
Roy

rolfm

Bericht door rolfm »

Dag Roy,

Dank voor je uitgebreidde reactie en advies

Het is niet zo dat de constructie met de auto-speed unit slecht of helemaal niet werkt
Ik hoor alleen af en toe een "jengel" alsof het toerental van 78 rpm niet altijd even constant is

Mechanisch is de M100A helemaal origineel en de electronisch aanpassingen zijn ook gedocumenteerd
Wat heeft men gedaan de draden op pin1 van S4 (motor aansluiting) losgenomen en deze doorverbonden
Daarnaast de massadraad van pin4 S4 losgenomen en geisoleerd. Op pin 1 en 4 zit nu twee draden vanuit de auto-speed unit
welke de motor van 115V / 60Hz voorzien. Daarnaast is de spoel van relais RY4 wat eigenlijk de bekrachtiging van de motor voorziet nu voorzien van 2 extra draden welke ook naar de auto-speed unit gaan
Het lijkt erop dat RY4 nu alleen wordt gebruikt voor het schakelen van de lamp op S2

Dit functioneert dus in grote lijnen goed op de jengel na dan.
De vraag blijft dus of de autospeed unit qua vermogen en stabiliteit voldoende is toegerust voor de aansturing van de motor. Ik kan nergens vinden hoeveel vermogen de auto-speed unit kan leveren en hoeveel Watt de motor is van een M100A

Dus ben ik vooral ook benieuwd of deze auto-speed unit op deze manier meer wordt toepast in een 78 toeren jukeboxen en of deze dan volledig voldoet.
Alle tips en adviezen zijn welkom.

Groeten Rolf

austin

Bericht door austin »

de speedunit kan niet veel vermogen aan , minste wat de aandrijving niet soepel genoeg is haalt hij zijn toerental al niet meer, beter is het om hier een frequency omvormer tussen te plaatsen voor een hoger vermogen, bijv voor een 78 rpm machine.

Roy01

Bericht door Roy01 »

Zoals ik al zei, er zijn andere methoden maar deze speedunit is er niet een van. Ik ben het met Austin eens dat deze te weinig vermogen geeft voor deze machine en ik zou dan ook voor die frequentie omvormer die geschikt is voor meer vermogen gaan.

Zoiets als dit :

https://www.jukebox-revival.eu/index.php/50-naar-60-hz-omvormer.html

Succes

rolfm

Bericht door rolfm »

Dag Austin en Roy,

Hartelijk dank voor jullie advies
Ik weet wat me te doen staat.

Groeten Rolf

Plaats reactie