Seeburg ELS1 wagen loopt heen en weer

Farmer

Seeburg ELS1 wagen loopt heen en weer

Bericht door Farmer »

Mijn juke box pakt de plaat niet na selectie. Het lijkt erop dat na selectie de wagen van rechts naar links loopt zonder de plaat eruit te pakken. Als we 4 selecties invoeren doet hij dit 4 keer achter elkaar en zijn de selectie weg en de wagen staat weer stil.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Klaas de Boer

Roy01

Re: Seeburg ELS1 wagen loopt heen en weer

Bericht door Roy01 »

Grote kans dat de pulse versterker stuk is. Probeer de batterijtest eens, als dit ook niet werkt is het raadzaam de TSU eens te laten testen. Hoe de seeburg batterijtest gedaan kan worden vind U het best via google.

Maar U selecteerd de 4 platen achter elkaar als de wagen aan het zoeken is? Normaal zou de wagen na het maken van 1 selectie 2x links en 2x rechts moeten bewegen, dus U maakt een selectie de wagen beweegt naar links en zou dan de gekozen plaat moeten vinden U maakt dan nog 3 selectie's terwijl die plaat speelt dan blijft de aantal keren links en rechts hetzelfde, de wagen zet de plaat terug, loopt verder naar links gaat terug naar rechts en gaat dan weer links vind dan de rest van de gekozen platen en speelt die af (als alles zou werken), vervolgens gaat de wagen weer verder naar links en rechts en zou dan moeten stoppen

Succes

austin

Bericht door austin »

de LS1 werkt met een SCC , veel voorkomende fout hierin zijn de condensatoren van de spannings verdubbelaar of de zekering hierachter , dan mis je de 300Vdc van de read-out, daarna heb je de 56k weerstand en de 0.15mfd condensator , dit natuurlijk als de batterijtest niet werkt , google even naar seeburg tormat battery test , of seeburg tormat troubleshooting.

Farmer

Bericht door Farmer »

Bedankt voor deze antwoorden, ik ga eens kijken of ik iets kan vinden.

Wat doet de batterij precies in deze situatie? Houdt het settings vast oid? Ik neem aan dat een batterij test alleen maar test of de batterij nog goed is of niet?

Groet,

Klaas

austin

Bericht door austin »

met de batterij test zet je de hele tormat op select en moet hij vanaf dat je een selectie maakt alle platen nemen, ( je kunt dit afbreken door de tulip stekker uit de voeding te halen en de wagen 2x op en neer te laten lopen) , als hij geen selectie neemt heb je een probleem in de read-out of trip circuit , dit maakt het eindeloos zoeken al wat makkelijker.

Farmer

Bericht door Farmer »

By the way, het ruikt of er iets verbrand is... of aan het verbranden is als ik hem aanzet.

Groet,

Klaas

Roy01

Bericht door Roy01 »

Waarschijnlijk een spoel wat continue aangetrokken blijft, oorzaak proberen te localiseren en alles stap voor stap nameten aan de hand van de servicemanual.

Suc6

Farmer

Bericht door Farmer »

Ik heb inmiddels in de gaten waar de batterij test voor is.. :lol: Nu moet ik nog vinden waar ik de batterij test moet uitvoeren, met andere woorden op welke plug de batterij gehouden moet worden. Ik heb wel e.e.a. gevonden op internet echter kan ik de betreffende connector niet vinden in de jukebox.. Ik heb in de service manual de aansturing geprobeerd te zoeken maar ook daar niet gevonden. Is ook niet gemakkelijk voor een beginner.. :wink: Ik hoop dat iemand me iets verder kan helpen in dit proces.

Alvast bedankt.

Klaas de Boer

austin

Bericht door austin »

de voeding waarop de tulip stekker is aangesloten ligt op de bodem, als je de deuren vooraan opent kun je deze schuin naar voren uittrekken, tulip uittrekken ( bij deze denk ik) + van de batterij tegen de massa van de voeding houden en de - op de middenpen van de tulip stekker .

austin

Bericht door austin »

niet vergeten de tulip stekker terug te plaatsen voor je een selectie maakt

Farmer

Bericht door Farmer »

De Batterij test werkt hij speelt alle platen af na een selectie. Dus is de SCC niet het probleem? Ik heb hem er even uitgehaald. Daar komt ook de stanklucht vandaan de T3101 transformator ruikt als hij aan staat na een tijdje, dus ik verwacht dat er een extra belasting op staat op een of andere manier, hij is ook warm.

Ook rondom de de W.I. - en de R.O. condensatoren is het zwart waarvan de laatste lekt. Dit lijkt nog niet zolang geleden gebeurt. Andere condensatoren zijn ook lek.

Zou dit de oorzaak van de storing kunnen zijn?

Kan ik ook foto's uploaden?

Roy01

Bericht door Roy01 »

Foto's uploaden kan, zie balkje boven de emoticons.
Als die trafo extra belast word zou ik om te beginnen (en dat is een tip die je ALTIJD EERST MOET DOEN ALS JE EEN OPKNAPPER of TRA LA LA spelende kast KOOPT!!!!!) DE ZEKERINGEN controleren of deze van de juiste waarde zijn en niet dat een 1Ampere vervangen is voor een 10 Ampere of dat het überhaupt nog zekeringen zijn en geen in aluminium gewikkelde staafjes zoals sommige grapjassen ook wel eens uitproberen. Het is maar net hoe snel je je huis in brand wilt zien staan.

Farmer

Bericht door Farmer »

Bedankt voor je bezorgdheid Roy maar dat komt wel goed. Dit is iets wat recent op treedt en niet vanaf we de tralala doos hebben. De foto's moet ik uploaden naar een website voordat ik ze kan invoegen. Hoe kan ik ze uploaden dan? Er wordt namelijk een webadres gevraagd.

Roy01

Bericht door Roy01 »

Het forum is openbaar dus we helpen hier ook anderen mee die mee lezen of eerst dingen opzoeken voordat ze een jukebox kopen dus het is niet alleen aan U gericht maar wel een advies die we keer op keer genegeerd zien worden en kasten die dan al ruim 6 maanden bij mensen thuis staan te spelen met deze aanpassingen, vaak gaat het lang goed omdat ze dit doen als ze geen vervangende zekering in huis hebben de storing oplossen en het vervolgens vergeten dat die zekering nog niet vernieuwd is, gaat er dan iets mis dan gaat het ook goed mis. Dat een voeding te heet word lijkt hier vaak op en je wilt vast niet weten hoeveel verkoolde trafo's ik al voorbij heb zien komen.

Maar goed,

Oude elko's kunnen de meest vreemde storingen veroorzaken ook kortsluiting, dit is ondertussen al zo vaak behandeld dat ik hier beter kan zeggen lees even de andere topics (kunt ook zoeken hier naar vergelijkbaar model topics rechtsboven op pagina vergrootglas aanklikken) anders vallen we keer op keer in de herhaling 8) advies is nog altijd om ze te vervangen en of je ze allemaal vervangt of alleen die slecht zijn is persoonlijk alleen trek ik mijn twijfels onder de noemer "Revisie" als maar de helft vervangen is, maar nogmaals dat is een persoonlijke keuze

Photobucket of dropbox is een van die site's waar je je foto's op kunt zetten en dan hier de link plaatsen, heel omslachtig maar helaas niet anders mogelijk op het forum

Succes

Farmer

Bericht door Farmer »

Snap ik Roy, ik ben ook erg blij met jullie adviezen omdat ik er alleen, samen met mijn service manual, niet uit kom. Ik heb wel iets verstand van electronica maar nog niet voldoende inzicht in de opbouw en werking van een Jukebox. Maar dat is dankzij jullie snel aan het veranderen..;-). Ik zal zeker de andere topics even controleren.

Mijn enige vraag nu nog is, aan de hand van de batterij test is het te verwachten dat de storing in de SCC zit? Buiten het feit dat ik de componenten sowieso wil gaan vervangen gezien de staat. Tevens ga ik de zekeringen in zekeringhouders plaatsen en niet zoals ze nu zitten..

Bedankt voor de tip met betrekking tot het uploaden van de foto's, als het lukt zie je ze hieronder. :lol:

Afbeelding

Plaats reactie