V200 spring(haakjes)

Plaats reactie
daffe

V200 spring(haakjes)

Bericht door daffe »

Hallo allen,

Ik heb een nieuw stereo pickering 340 met adapter voor mono geplaatst.
Het geluid is merkbaar beter. De A kant is perfect, echter de B kant minder.
Ik denk dat de vorige eigenaar de linkse haak waar de veer aanhangt heeft gebogen. Deze is nu horizontaal (zie foto)
De rechtse is ongeveer 45 graden. Moet deze linkse eveneens 45 graden zijn?

Ik zie dat de shop spring clips verkoopt met twee gaatjes om de veer aan vast te hangen, geeft dit eventueel ook een verschil?

Bijkomend vraagje : er zijn in de shop ook groene "showcase" naalden beschikbaar en verbeterde gele "showcase" voor deze cartridge. Ik vermoed dat de beste de verbeterde gele zijn ?

dank alvast voor jullie hulp!
David
Bijlagen
linkse kant
linkse kant
rechter kant
rechter kant
Laatst gewijzigd door daffe op vr jul 03, 2020 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy01

Re: V200 spring(haakjes)

Bericht door Roy01 »

Veren zitten goed, niets aan verbuigen. Je kunt bij de toonarm het schroefje een beetje los draaien en het plaatje waar de veer in rust iets omhoog duwen. Zo verhoog je de naalddruk. Zet deze NIET te hoog anders heb je niet lang plezier van je nieuwe naald en platen.

De meeste Seeburg naalden vanaf showcase zijn geel, kwaliteit is idd wel sterk wisselend tiussen verschillende fitrma's maar die gele showcase naalden zijn over het algemeen wel oke

Succes,

Roy

daffe

Bericht door daffe »

Hey roy,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou niets aan de veren verbuigen, deze zijn juist nieuw.
Het gaat over de onderste haakjes waarmee ze vasthangen, niet de bovenste die aan de toonarm hangen.
De linkse onderaan staat horizontaal. Moet deze niet zoals de rechtse 45 graden gebogen zijn (zie fotos)
In de shop verkopen ze deze (pickup arm spring lug - seeburg onderdeel #245825) en ik kan zien op de foto dat ze ook daar niet horizontaal zijn zoals bij mij de linkse.

Bedankt alvast

David

Roy01

Bericht door Roy01 »

Het is maar hoe je het wilt lezen maar ik doelde op de plaatjes waar deze veren aan bevestigd zitten, aan veren zelf moet je NOOIT buigen of ze nu nieuw zijn of niet.
Maar goed normaal maakt dat niet zo veel uit of het plaatje in de cirkel op de foto wel horizontaal is of gebogen (verschil van meningen zullen er altijd zijn), het belangrijkste voor mij is dat de naalddruk juist is en hoe je dit af stelt heb ik in de vorige post uitgelegd d.m.v. de schroef op de toonarm zelf zodat je het plaatje waar de veer aan de kant van de toonarm zelf omhoog of omlaag kunt schuiven waardoor de naalddruk hoger of lager word. En als U liever heeft dat dit plaatje aan de andere kant 45 graden gebogen is dan moet U dat met een tang bijbuigen of waarschijnlijk een nieuwe kopen.

Het is idd vaak een probleem dat ondanks er al honderden posts zijn geplaatst dat buigen aan deze dingen niet raadzaam is men toch aan deze houders gaat buigen en er maar weinigen zijn die daawerkelijk een naaddruk meter hebben en men daardoor geen idee heeft met welke kracht die naald door de groeven aan het slepen is, hierdoor speelt de jukebox dan ook vaak de platen af met een naalddruk die vele malen hoger ligt dan aanbevolen en nodig is en er dan ook later gezegd word dat jukeboxen platen in een rap tempo grijs draaien en naalden extreem snel slijten. En dan is dit meestal de reden. Nu is de aanbevolen naalddruk per element verschillend, die specs zijn meestal op het www wel te vinden, is het advies van de fabrikant 2,60 gram mag het duidelijk zijn dat 4,75 gram veel te hoog is

Echter!

Vroeger in de kroeg was de naalddruk extreem hoog om het overslaan van platen te verkleinen dus ja, bij de meeste jukeboxen is dit nog steeds zo , dit werd met name gedaan om ruzie's te vermijden mocht er iemand anders per ongeluk tegen de juke stoten en de plaat zou over slaan waar jij net voor betaald had, en de platen werden na een paar weken toch gewisseld en naalden ook dus wat maakte het die exploitant uit dat die plaat snel grijs werd? , waarde had dit alles toen niet dus werd na een paar weken wel weg gegooid of het verdween ergens in een doos of werd weg gegeven. En de jukebox was na 7-8 jaar toch afgeschreven (wederom voor het verschil van meningen, enkele uitzonderingen zijn mogelijk)

Conclusie:
In huishoudelijk gebruik hoeft die naalddruk dan ook niet belachelijk hoog te zijn.

Ik ga U dan ook niet zeggen wat U nu moet doen, dit zijn de adviezen en het is aan U hoe U dit gaat oplossen.

Succes,

Roy

Plaats reactie