b-kant plaat vervormd geluid

Plaats reactie
rudy wouters

b-kant plaat vervormd geluid

Bericht door rudy wouters »

een kennis van mij heeft het volgende probleem met zijn seeburg ELS1 0/76/45
de A kant van de plaatjes speelt normaal maar de B kant van de plaatjes geeft vervormd geluid naald vervangen hielp niet

Roy01

Re: b-kant plaat vervormd geluid

Bericht door Roy01 »

Dat kan een teken zijn dat het element slecht is aan de B kant, als alles origineel is heeft deze een pickering element met de bekende gele naalden, dit element kun je doormeten om het zeker te weten. Of er zit een breuk in de kabel van de toonarm aan de B zijden. Verder kan het niet veel zijn want van daaruit worden beide zijden bij elkaar geknoopt en is de input naar de versterker hetzelfde dus dat is goed anders zou het geluid bij de A kanten ook vervormd zijn.

Succes

Roy

rudy wouters

ja was ook mijn vermoeden,hoe kan ik het best doormeten met 1000hz op de naald of ohm meter heb wel verstand van lampenradio's,dus bij slecht element deze vervangen dan reinigen zal niet de oplossing zijn waarschijnlijk

rudy wouters

ik weet dat bij die oude philips pu elementen het kristal slecht wordt is dit bij deze elementen ook zo?

Roy01

Bericht door Roy01 »

Uh!? De ELS serie gebruikt de gele naalden Dit is geen kristal element he.
Moving Magnet of moving coil elementen worden via een multimeter met ohm gemeten, wanneer deze elementen stuk zijn is repareren geen optie, een geluk ze zijn vast nieuw te krijgen nu Sound Leisure (voorheen Harting) ze ook gebruikt in de nieuwe vinyl jukebox serie

Succes

rudy wouters

ondertussen is de jukebox herstel(hoop ik)
eerst de jukebox laten spelen A kant goed Bkant slecht(vervormd)
dan kop verwijderd,naalden er uit,
dan de contacten van de kop wat opgeborstelt en de gaten waar de naalden inzitten ingespoten met cleaner
alles terug gemonteerd zonder resultaat
naalden verwisseld A en B kant
nu is het geluid wel goed zowel A als B kant

Plaats reactie