seeburg M100C

Plaats reactie
LUDO

seeburg M100C

Bericht door LUDO »

Beste
Ik kan een jukebox seeburg M100C kopen

Waar moet ik op letten
En wat is de prijs om de papieren elcos te vervangen
Alvast bedankt

Roy01

Re: seeburg M100C

Bericht door Roy01 »

Waar U op moet letten? Zijn altijd van die vragen waar geen antwoord op te geven is, wat men nodig heeft hiervoor is de nodige ervaring en getraind oog en zelfs dan is er geen garantie dat het niet tegen valt.

Meest belangrijke punten zijn

Is deze Compleet? Zo niet zijn deze onderdelen op een of andere manier nog te vinden? Indien nee, staan laten of kopen als onderdelen donor

Indien ja, zijn de aanwezige onderdelen ook wel voor deze kast of zijn deze afkomstig uit een ander model/type?

Werkt deze juke wel? Zo niet , hoeveel tijd gaat er dan nog in zitten. Teveel? Staan laten loont zich niet

En heeft de kast in Mexico gestaan of niet? Zo ja waar zijn de termieten en houtworm gebleven? Zitten ze er nog in wil je deze jukebox zeker niet in huis hebben staan. Ik niet in ieder geval

Wilt U deze zelf gaan restaureren? Dan zijn de kosten voor elko's niet zo hoog, De kosten om een versterker te laten reviseren verschilt tussen verschillende monteurs waarbij de een alleen de nodige elko's vervangt (reparatie) en een ander alles van elko's vervangt en daarbij ook alle weerstanden en overige componenten doormeet of deze ook goed zijn en bij twijfel of net nog goed meten uit voorzorg worden vervangen waardoor de kans op buizen vernielen door verkeerde voltages veel kleiner word (dit heet revisie). In dit geval betaald U dus meer aan onderdelen en uurloon maar dit is vaak in verhouding goedkoper omdat de kans op storingen aanzienlijk kleiner is.

Een versterker waar de elko's in vervangen is voor mij dan ook niet vanzelfsprekend gereviseerd, maar omdat er geen verplichtingen aan deze richtlijnen zit mag het in de praktijk wel als gereviseerd worden aangeboden. Hetzelfde geldt ook voor de benaming refurbish

kant en klare antwoorden zijn er voor deze vragen dan ook niet. Vandaar dat ik als advies hier enkel kan geven om een gerestaureerde/gereviseerde jukebox aan te schaffen met garantie, dan zijn de kosten bekend en komt U ook niet voor verassingen te staan, maar een opknapper is zoveel goedkoper want ja, een kast van bijv. 4500,- die te koop staat voor 750,- is verleidelijk dus ik snap de bedoeling wel maar in veel gevallen bent U onder de eindstreep niet goedkoper maar duurder uit tenzij men zo handig is om alles in eigen beheer te doen, en is meestal de helft enkel gerepareerd en niet gereviseerd i.v.m. de kosten.(nogmaals, gereviseerd is niet voor iedereen hetzelfde begrip)

De toekomst:
De kwaliteit van opknappers word natuurlijk wel steeds slechter, dus de kans op een goede te restaureren kast word elk jaar kleiner en daardoor word de hobby ook steeds duurder want er moet steeds meer werk in een kast gestoken worden om tot hetzelfde resultaat te komen.

Kortom, het is net wat U zoekt

Succes

Plaats reactie