Rockola 435 piepend geluid

Plaats reactie
carl431

Rockola 435 piepend geluid

Bericht door carl431 » ma dec 31, 2018 11:53 pm

Mijn ' nieuwe' Rockola maakt soms een piepend geluid en omdat ik nog geen referentiekader heb wou ik even polsen wat jullie er van vonden.
Het geluid komt bij het selectiewiel vandaan en begint vanaf 7 seconden, een soort hoog gegier. Klopt dit wel en is dit met smeren op te lossen?

Als ik het wiel met de scanknop laat draaien hoor ik het niet. En het is niet ook hoorbaar bij alle selecties.
De machine speelt verders goed en is door de vorige eigenaar aan het olieschema gehouden. Zie https://i.imgur.com/lNBImcL.mp4

Roy01

Re: Rockola 435 piepend geluid

Bericht door Roy01 » di jan 01, 2019 12:16 am

Beste, Voor U is deze jukebox nieuw voor ons is deze 50 jaar oud. Dus in welke staat is deze? Gereviseerd, tralala spelend gemaakt of zo uit een kroeg getrokken?

Piepen van selectiewiel? Bedoeld U de kant waar de pinnen zitten of de carrousel waar de platen zitten? Aan de kant van de platen zijn meestal de platen zelf die over de ijzeren band glijden om er aan de onderkant niet uit te vallen. De meeste gerelateerde storingen aan piepen en kraken lossen pas op als het mechaniek VOLLEDIG gedemonteerd schoongemaakt is EN CORRECT GESMEERD is. Zie ook de andere topics daar 80% van de storingen door verkeerd/geen onderhoud plegen ontstaan waardoor deze meestal worden verkocht omdat de vorige eigenaar hier geen zin in /tijd voor /verstand van had (zelf invullen wat van toepassing is)

Dus mijn advies is om hiermee te beginnen, koolborstels in de gripper en carrouselmotor controleren en indien nodig vervangen en je zult vast jaren plezier aan deze jukebox mogen beleven

succes, en een gezond 2019

Roy

carl431

Bericht door carl431 » di jan 01, 2019 12:17 pm

Beste Roy, de beste wensen voor het nieuwe jaar en bedankt voor je fijne uitleg.
Deze jukebox heeft tot 1999 in een kroeg gestaan en is daarna aantoonbaar gereviseerd waarbij de gehele jukebox is aangepakt.

Sindsdien is er naast het reinigen van toetsenbord en contacten, het vervangen van het element en het aanhouden van het olieschema volgens de vorige eigenaar niet veel aan gedaan.

Het gegier komt naar voren aan de kant waar de platen zitten. Maar als ik het wiel laat scannen hoor ik het niet. Het heeft dus te maken met iets wat in de operation stand wel meedraait. Als mijn servicemanual binnen is zal ik het een poging wagen om het mechaniek los te halen, maar ik wou even controleren of het wel nodig was.

Ik zag net dat het vorige filmpje geen goed geluid had, excuus. Het is vanaf 0:07 tot ong 0:10 seconden wel goed te horen en misschien hoort het wel. https://drive.google.com/file/d/1ZWI8ANjmFR33StNuviHQJvB9NZeBAPuA/view?usp=sharing

marc1966

Bericht door marc1966 » di jan 01, 2019 12:58 pm

Wauw er loopt is goed droog .
Het kan ook zijn dat er tijdens het vervoer iets een tik heeft gehad , schudden , heeft alles wel op de VERVOERSTAND gestaan ? ! .
Ik zou beginnen met ruimte te maken en voelen of er op de assen speling zit en kijk goed of je de draaipunten kunt bereiken en alles nog eens van een drupje olie te voorzien .
Het zit echt in de draaimechaniek dus begin vanaf de motor met eerst te kijken of er niets iets krom is en tijdens het draaien slingert. Ga echt vanaf de motor alles voorzien van een drupje GOEDE naaimachine opf speciale olie s6

Mvgr

Roy01

Bericht door Roy01 » di jan 01, 2019 2:16 pm

Lijkt er haast op dat de carrouselmotor dit geluid veroorzaakt aan de snelheid te horen, misschien de lagers droog en indien te laat uitgelopen o.I.d.

Haal die motor maar eens los en controleer het vet in de kop en smering aan de onderkant van het anker.

Let er ook dat het volgende in orde is,
Het tandwiel dat door deze motor word aangedreven en de carrousel doet laten draaien zitten uitsparingen waardoor de jukebox weet of het een A of B zijde betreft, deze horen met vet gesmeerd te zijn (GEEN OLIE!) Vaak worden deze onderdelen vergeten, wat ook piep en kraak geluiden veroorzaken. Maar die klinken weer anders

Tussen 1999 en 2019 zit ondertussen ook weer 20 jaar dus die revisie telt helaas niet meer, de jukebox is gereviseerd toen deze 30 jaar oud was....dus nog 10 jaar te gaan. na 15 jaar is de geschatte levensduur al lang overschreden, een revisie zorgt er gemiddeld voor dat de machine 15 jaar probleemloos draait in privé gebruik ook zonder al te veel onderhoud maar niet dat een machine het eeuwige leven heeft wat helaas vaak gedacht word. Het is echter wel een schone, nette jukebox die zijn beurten gehad heeft, dus heeft wel wat meer waarde dan de gemiddelde marktplaats box, dus zeker goed gedaan.

Mvg,

Roy

carl431

Bericht door carl431 » do jan 03, 2019 8:58 pm

De Rockola is inderdaad nog netjes en ben er erg tevreden mee.
Het heeft even geduurd voordat ik weer aan kon werken ivm feestdagen. Maar ik heb net de motor maar even losgehaald. Binnenin valt het mee waar het vet op de tandwielen was keihard iig. Ik hoop dat het met smeren straks is opgelost

Bedankt voor alle reacties.

https://drive.google.com/folderview?id=1CBzLr-wNwZ48G39Agg98me4y94wm_SFP

carl431

Bericht door carl431 » do jan 03, 2019 11:26 pm

Nee het is dus niet echt gelukt en ik ben bang dat ik nieuwe lagers of een motor moet bestellen. Ik heb de tips gevolgd maar het gegier is nu non-stop.

Roy01

Bericht door Roy01 » vr jan 04, 2019 3:05 am

Neem dan even contact op met de beheerder van het forum, grote kans dat hij U verder kan helpen. Deze motoren zijn vaak prima te reviseren en vervangende motoren zijn vaak moeilijk te vinden en/of vaak ook stuk.

Mvg,

Roy

austin

Bericht door austin » vr jan 04, 2019 12:27 pm

Heb even naar de foto's en filmpje gekeken, nog een mooie jukebox in de dichte modellen, bij het loshalen van de motor heb je toen gekeken of de afstand plaatjes op de as van de rotor er nog opzitten, ook even aan de voorzijde van de as ( tandwiel zijde ) of het lagerbolletje nog voor in de as zit , het geluid lijkt als of de as van de motor tegen het deksel schuurt of aan de voorzijde tegen het tandhuis , daarvoor dienen die afstandsplaatjes ( dunne rondsels ).

carl431

Bericht door carl431 » vr jan 11, 2019 9:41 am

Bedankt voor je reactie. De motor is inmiddels gereviseerd,met een nieuw anker, plaatje, bedrading en tandwiel en hij speelt weer heerlijk.
De afstandsplaatjes zaten er op, die zaten er trouwens niet in na de revisie...
austin schreef:
vr jan 04, 2019 12:27 pm
Heb even naar de foto's en filmpje gekeken, nog een mooie jukebox in de dichte modellen, bij het loshalen van de motor heb je toen gekeken of de afstand plaatjes op de as van de rotor er nog opzitten, ook even aan de voorzijde van de as ( tandwiel zijde ) of het lagerbolletje nog voor in de as zit , het geluid lijkt als of de as van de motor tegen het deksel schuurt of aan de voorzijde tegen het tandhuis , daarvoor dienen die afstandsplaatjes ( dunne rondsels ).

marc1966

Bericht door marc1966 » vr jan 11, 2019 10:28 am

Euh lees ik het goed geen afstandsplaatjes dat is raar die zitten er niet voor de LOL toch

Grt Marc

carl431

Bericht door carl431 » vr jan 11, 2019 10:57 pm

Je leest het goed. Ik heb er iemand naar laten kijken uit Amstelveen die op mij over kwam als een ervaren Jukebox monteur, restaurateur.
Hij heeft de motor gereviseerd, alles vernieuwd en had het erover dat de afstandshouder de boel stuk kon draaien maar misschien heb ik het niet goed begrepen en ging het om een andere ringetje oid. De motor draait iig super nu en al mijn klachten zijn kundig verholpen.
marc1966 schreef:
vr jan 11, 2019 10:28 am
Euh lees ik het goed geen afstandsplaatjes dat is raar die zitten er niet voor de LOL toch

Grt Marc

marc1966

Bericht door marc1966 » za jan 12, 2019 3:56 pm

Gelukkig ik hoop dat het zo blijft en heel veel luister plezier ermee

Plaats reactie