Rock Ola 1454 carusel draait niet rond

Plaats reactie
erikvv

Rock Ola 1454 carusel draait niet rond

Bericht door erikvv » di jul 09, 2019 7:52 pm

Ik sta op het punt een Rock Ola 454 aan te schaffen, maar Rock de carusel draait niet rond.
Is dit een onoverkomelijk probleem of is het op te lossen?
Dank voor al uw suggesties.
Laatst gewijzigd door erikvv op di okt 01, 2019 5:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy01

Re: Rock Ola 454 carusel draait niet rond

Bericht door Roy01 » di jul 09, 2019 8:17 pm

Dat kan veschillende oorzaken hebben en er is geen kant en klaar antwoord voor. Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang deze jukebox al stil staat.

Enkele Mogelijke oorzaken

Service schakelaar staat in positie "off" dan werkt de jukebox ook niet.

Slecht contact in een van de schakelaars

Koolborstels motoren versleten

Kabelbreuk

Verhard vet

Missende onderdelen

Etc, etc, etc.

Vast te repareren maar wat de oorzaak is en wat dit uiteindelijk allemaal gaat kosten en hoe lang zoiets duurt ( sommige onderdelen zijn makkelijker te vinden dan andere) is met deze info niet te beantwoorden.

Succes,

Roy

erikvv

Bericht door erikvv » vr jul 26, 2019 3:54 pm

Hallo, sorry voor late bericht. Net terug thuis van vakantie.
Ik heb even nagekeken wat betreft de schakelaar. Die staat op aan. Dan draait automatisch de schijf van de platendraaier reeds. Is dit normaal ?
Bij het zachtjes aanraken met een borsteltje aan de naald krijg ik geen geluid.
Ik heb al de zekeringen vervangen want er zaten er een paar tussen die met een draadje waren "gerepareerd".
Van de console box heb ik de contactjes lichtjes opgeschuurd.
De koolborstels van de motor weet ik niet echt zitten. Ik wacht nog op mijn schema.
ik geef nog even kort wat ik nu reeds zie en hoor :
Bij het inwerpen van een geldstuk kan ik selecteren. Ik hoor duidelijk kliks (uit de consolebox) en daarna gebeurt er niks meer.
Bij het indrukken van het knopje "free play" kan ik ook selecties maken , maar idem dito zoals hierboven.
De carrousel kan ik ook niet handmatig bewegen. Heb dit zachtjes geprobeerd.
Welk contacten kan ik zelf eventueel nog reinigen ? Of wat kan ik zelf nog doen ?
Duizendmaal dank voor alle tips !

Roy01

Bericht door Roy01 » zo jul 28, 2019 11:27 am

Platenmagazijn NOOIT!!!!!! Handmatig proberen te draaien!!! Dit zou ook niet mogelijk moeten zijn.

Draaitafel draait zodra de korf zou moeten gaan draaien. Staat deze nog in de ruststand of staat deze bij een gekozen plaat stil, staat de gripper nog bij de korf of ligt deze plat bij de draaitafel? Hoe dan ook zal de draaitafel dan altijd blijven draaien tot de korf in ruststand staat.

Zekeringen met draadjes gerepareerd, Grote kans dat er nu iets heel goed kapot is, zekeringen gaan niet zomaar kapot en ze op deze manier doorverbinden maakt alles alleen maar erger dus aangezien de vorige eigenaar dit als oplossing gedaan had is het moeilijk te achterhalen waarom deze stuk gegaan zijn en wat er nu nog meer kapot is, voor hetzelfde geld was het anker van de motor versleten en nu misschien helemaal doorgebrand ( dan bestaat de kans dat de zekeringen heel blijven maar de motoren niet meer werken). Ik begin mijn twijfels erbij te krijgen of dit wel een leuk hobby project gaat worden waarbij het forum kan ondersteunen, mijn advies bij deze jukebox is Trafo's motoren en de hele electrische zooi door te meten en de HELE kast van onder tot boven REVISEREN, indien hiervoor te weinig kennis in huis is een monteur inschakelen een betere optie. Hiervoor zou U met jukebox-revival contact op kunnen nemen.

Succes

erikvv

Bericht door erikvv » di okt 01, 2019 11:31 am

Hallo allen, bedankt voor uw reacties.
Sorry voor de vertraging van mijn reactie, maar had het druk de laatste weken.
Er heeft een reparateur naar gekeken en het platenmagazijn zat volledig vast door wat roestvorming op de as en doordat het te lang had stilgestaan. Dit is opgelost.
Na wat smeren is dit probleem opgelost.
Hij draait goed en neemt alle selecties perfect.
Mooi geluid.
Wat wel opvalt dat hij sommige platen wat valser draait. Het lijkt ook alsof sommige platen niet over de center locator volledig vallen en daardoor scheef liggen en misschien daardoor vals spelen ? De reparateur had gezegd dat hij de veer en rubber aan de draaitafel had vervangen. En dat ziet er inderdaad goed uit.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Groeten, Erik

Roy01

Bericht door Roy01 » di okt 01, 2019 12:20 pm

Ook hier zijn meerdere oorzaken mogelijk,

1 middengat plaat zit niet in het midden, misdruk
2 plaat is iets krom en slipt daardoor op de draaitafel
3 viltrand die op de draaitafel geplakt zit (of hoort te zitten) is versleten
4 draaitafel draait niet op het juiste toerental
5 idler wheel (tussenwiel) is verhard / niet mooi rond
6 naalddruk te hoog en zorgt daardoor dat de plaat slipt zeker in combinatie met punt 2 en 3
7 groeven van plaat zitten niet goed in het midden waardoor arm heen en weer beweegt maar de plaat zelf lijkt wel in het midden te liggen (komt bij goedkopere persingen wel eens voor
8 middengat is iets te klein of er heeft voorheen een uit te drukken kruisje in gezeten waardoor er braampjes zijn achter gebleven en waardoor de plaat niet volledig over het middengat adapter schuift, gevolg dat het zelfde euvel als punt 1,2, 3 en 6 zich voordoet

Mvg,

Roy

erikvv

Bericht door erikvv » di okt 01, 2019 5:31 pm

Dag Roy,
Bedankt voor je antwoord.
Ik denk dat ik in het begin van dit forum een fout heb gemaakt, want het gaat over een Rock Ola 1454 en niet een 454 zoals vermeld staat.
Is het daarom dat ik je aandachtspunt nummer 3 (namelijk een viltrand) niet terug vind op de draaitafel ?
Vanmorgen heb ik een nieuwe naald gestoken, namelijk de P-51-1 wat al een veel mooier en voller geluid geeft dan de naald die erop stond.

Ik heb deze middag nog nagekeken en er waren enkele platen waarvan het middengat effectief te klein is en zodoende niet over het center viel. Die platen heb ik voorlopig verwijderd.
Maar het vals draaien blijft. Ik heb echter gemerkt dat er een rubberen hoesje over de rotor shaft zit en volgens mij is dit te dun. Ik heb er eens een stukje tape rondgekleefd en toen ging hij naar 45 toeren, maar had hier en daar nog wat valse trekjes. Misschien omdat het niet egaal genoeg is met tape en wat op en neer gaat ?
Louter om te zien of het dit is uiteraard. Ik zoek iets definitief wat deftig is.
Bijgevoegd een foto waar ik het over heb. Nr 4 is de rotor shaft pulley spring waar een rubberen hoesje over zit.
turntable motor.jpg
Het veertje (nr 2 )(de idler tension spring) ziet er eigenlijk ook niet al te best uit. Is het gemakkelijk zelf te vervangen ?
Ik ben geen expert, maar best wel handig en voorzichtig in deze dingen. Heb de laatste maanden al veel bijgeleerd.
Wie weet lukt het me wel om het 100 procent in orde te krijgen. Alle hulp is welkom. Bedankt !

Roy01

Re: Rock Ola 1454 carusel draait niet rond

Bericht door Roy01 » di okt 01, 2019 8:03 pm

Er hoort ook geen rubber om die motor shaft te zitten, normaal zit hier een veer overheen wat ook wel een 50hz veer genoemd word (nr 4 op foto) , al deze zaken zijn hier in de shop leverbaar. Een viltrand zit normaal op alle rock ola draaitafels (uitgezonderd de latere modellen deze hebben een soort rubber) Als hier niets zit zouden de platen aan de draaitafel zijde beschadigen, ijzer op vinyl is geen goede combi.

Idler spring (veer) word soms door hobbyisten ingekort waardoor de druk te hoog word, of is deze uitgerekt en in beide gevallen is vervangen de beste optie, te hoge druk beschadigd de motorlagers en te lage druk slipt het tussen wiel door. Kosten zijn niet zo hoog maar soms word er op alles en nog wat bezuinigd, met latere hogere kosten als gevolg. Iets dat je liever niet hebt als het een kast is die je langer in je bezit wilt hebben. Het typenummer verhaal had ik al begrepen uit een ander topic dus ik had er al rekening mee gehouden :lol:

Succes

erikvv

Bericht door erikvv » di okt 01, 2019 8:52 pm

Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar sterk heeft bezuinigd op deze spulletjes.
En daar hou ik niet van.
Het veertje ontbreekt dus, daar waar ik nu een krimpkousje heb overgestoken i.p.v. het rubberen hoesje.
Nu draait ie wel netjes zijn toeren. Kan misschien een half toertje schelen.
Als ik het goed begrijp moet het 50hz veertje over de plaats waar het rubberen hoesje hing (momenteel het krimpkousje) ?
De viltrand kan ik gebruiken. Ik ga die dan ook bestellen.
In rood aangeduid op foto is de krimpkous. Daar moet de 50hz veer omheen i.p.v. die oplapmiddelen ?
Blijft de dikte dan exact dezelfde als dat ik nu de dikte heb van die krimpkous ?
20191001_204158_resized.jpg
20191001_204456_resized.jpg

Roy01

Bericht door Roy01 » wo okt 02, 2019 6:36 pm

Door die veer word de motoras ongeveer net zo dik als de krimpkous nu doet. Wat betreft de draaitafel, er zijn bedrijven die deze volledig laten bekleden zoals de meeste draaitafels in de jaren 40 en 50 waren, Flocken heet dat, ik kan het in een foto niet beoordelen maar het kan zijn dat dit er al op zit, dan zou de draaitafel fluweel achtig moeten aanvoelen, indien dit niet is dan is dit evt. Ook een optie maar zorg ervoor dat de binnenkant natuurlijk NIET mee behandeld word.

Mvg,

Roy

Plaats reactie