aansluiten externe speaker RockOla Tonette 1606

Plaats reactie
G.Buter

aansluiten externe speaker RockOla Tonette 1606

Bericht door G.Buter » zo nov 17, 2019 2:51 pm

Goedemiddag,
Ik heb de volgende vraag. Beetje onnozel wellicht, maar ik ben nieuw moet je maar denken :P

Ik heb een RockOla 1442 jukebox (1954), een leuke kleine jukebox.
Als uitbreiding heb ik een RockOla wallbox 1606 (Tonette) gekocht. Deze is nu onderweg naar me.
Hij is van rond 1949. Hoewel de Super Tonette eigenlijk bij deze jukebox hoort, vond ik deze 1606 vele malen mooier.
Vandaar dus deze speaker.

Voordat ik de boel om zeep help, wil ik aan jullie vragen wat de juiste aansluiting is.
Zijn het de beide onderste schroeven op foto (speakerstrip van de versterker - 18422-A)
Webp.net-resizeimage.jpg
Alvast mijn dank voor de hulp/input.
Vriendelijke groet,
Gerard
Bijlagen
RockOla speaker 1606.jpg

G.Buter

Re: aansluiten externe speaker RockOla Tonette 1606

Bericht door G.Buter » ma nov 18, 2019 3:34 pm

Webp.net-resizeimage (1).jpg
Na veel zoeken in de manual vond ik dit stukje over het aansluiten van de externe speaker.

Niet dat het voor mij echt helder is, maar vast wel voor 1 van u.

Moet ik de jumper tussen B en C er tussen laten ? Of juist niet om separaat volume te kunnen regelen ? De speaker aansluiten op de onderste twee schroeven op de foto (links - en rechts +) ?

Ik hoop dat een van u mij kunt helpen.
Vriendelijke groet,
Gerard

G.Buter

Bericht door G.Buter » zo nov 24, 2019 7:23 pm

Ik heb inmiddels een speakertrafo van 500 Ohm naar 8 Ohm (het is een 8 Ohm externe speaker) aangeschaft in de speakerkast ingebouwd.
Dat kan niet missen (de 500 Ohm op de plus aansluiting die op de speakerkast zit aangesloten en de nul op de min aansluiting van de speaker.
De andere kant van de trafo ; op de 8 Ohm aansluiting de + van de speaker zelf en op 0 Ohm aansluiting de andere draad van de speaker zelf.
Dat lijkt me dus allemaal goed .

Nu op de jukebox zelf. zie de tekening vorige post.
Ik heb geen idee hoe ik de externe speaker moet aansluiten.
Op de speakerstrip , waar 500 Ohm staat, zie je op de tekening de "white" draad naar beide strips met de 3 aansluitingen/schroeven lopen.
Neem aan dat de dan daar je (500 ohm) draad die naar de plus gaat op de externe speaker moet aansluiten.

Maar waar laat ik dan de min ???

Ik snap het echt niet. Wie kan/wil me helpen ?

G.Buter

Bericht door G.Buter » di nov 26, 2019 9:00 pm

Weer een stapje verder.
De plus aangesloten op de linkerstrip (500 Ohm) en de min op de A-schroef (zie vorige foto en tekening).
Lijkt goed, hoop dat ik de boel niet opblaas :roll:

Roy01

Bericht door Roy01 » do nov 28, 2019 1:26 pm

Er is een site waarvan ik de naam hier niet mag noemen wat logisch is omdat deze ook onderdelen verkopen welke een Archiv heeft, waar 1 op 1 dit hele verhaal uitgelegd is. 500ohm op 500ohm bij gebruik van 1 speaker en de min op de common schroef. Kind kan de was doen.
Succes

G.Buter

Bericht door G.Buter » do nov 28, 2019 4:39 pm

Goedemiddag Roy,
Dank je wel voor je reactie.
Het lijkt er op dat je precies bevestigt wat ik gedaan heb (de 500 Ohm aansluiting en de min op de common A schroef (zie tekening)).

Nogmaals dank.
Vriendelijke groet,
Gerard

Plaats reactie