Licht aansluiten

Plaats reactie
Kornelis

Licht aansluiten

Bericht door Kornelis »

Ik heb een heel mooi glas met de contouren van Elvis Presly op de kop getikt. Hier heb ik licht achter gezet. Nu was het mijn bedoeling om dit licht aan te laten gaan op het moment dat de naald op de plaat komt. Maar dat is me tot nog toe niet gelukt. Ik kan het licht wel laten branden als de platen speler gaat draaien (na de selectie) maar dat is niet helemaal mijn bedoeling.

Wie kan me helpen / tips geven zodat wanneer de naald de plaat raakt de lamp gaat branden
(de huidige lamp werkt op op 220 Volt AC en is 15 Watt, maar dat kan ook gemakkelijk naar DC omgezet worden)

Alvast bedankt voor de moeite

martin knegt

Re: Licht aansluiten

Bericht door martin knegt »

Ik weet niet bij welk type Rocola jukebox je dit wil doen maar je moet met een relais gaan werken om de zaken te scheiden .
Iedere jukebox heeft een muting contact of schakeling waar je gebruik van kan maken door hierdoor een relais te alen schakelen en je lamp aan te zetten.

Kornelis

Bericht door Kornelis »

Bedankt voor je reactie
Het gaat om een rockola-450
Kun je met het gegeven om welke jukebox het gaat iets preciezer zijn (muting contact??)

Alvast bedankt

martin knegt

Het muting contact is de draad die naar de versterker loopt en hier het geluid uit zet als het mechaniek wisselt en het geluid weer aan zet als de naald op de plaat gezet wordt.

nik

Bericht door nik »

Kornelis schreef:
ma jan 06, 2020 11:03 pm
Nu was het mijn bedoeling om dit licht aan te laten gaan op het moment dat de naald op de plaat komt.
Dit kan je alleen realiseren met een elektronische schakeling die op geluid reageert van de luidsprekers , anders lukt dat niet .

Als je enigszins elektrotechnisch inzicht hebt moet dat geen probleem zijn om te maken en te ontwerpen .

Ga me niet vragen hoe je dat dan doet , daar zijn andere forums voor 8) .

mvg.....nik

Kornelis

Bericht door Kornelis »

martin knegt schreef:
zo feb 02, 2020 9:23 am
Het muting contact is de draad die naar de versterker loopt en hier het geluid uit zet als het mechaniek wisselt en het geluid weer aan zet als de naald op de plaat gezet wordt.
Hoi Martin
Dit is interessant, ik heb nog wel een vraagje
de draad die naar de versterker loopt bestaat uit 3 draadjes
Kun je aangeven welke de muting functie heeft
Weet je ook de eigenschappen van het signaal om de het geluid aan en uit te zetten (stroomsterkte etc)
Alvast bedankt voor de moeite

martin knegt

Ik heb geen schema voorhanden van de 450.
Aak zit er een klein relais in de versterker .
Hier kun je een relais aan parallel zetten.
Kun je in het schema kijken of er een relais zit?

Kornelis

Bericht door Kornelis »

In het stereo sound system block diagram zie ik een mute relay contacts tussen voorversterker en hoofdversterker en de het linker en rechter kanaal . Die is paralel geschakeld met de balance control en stereo mono control.

THe muting relay which blocks both amplifiers during all cycles but the music cycle of operation. In addition a voltage is provided to the AVC cirquit thru the squelch contact of the mute relay. This is reduces the gain of the amplifier so that loud records do not blast when starting

Is dit een relay dat ik kan gebruiken voor mijn doel?
Zo ja kun je me er verder mee helpen?

martin knegt

De spanning over de spoel kun je gebruiken om een tweede relais aan te sturen.
Met dit relais kun je dan de lamp laten schakelen.
Gebruik een klein relais met een zwaar schakelcontact
Succes

nik

Bericht door nik »

hoi kornelis ,
In addition a voltage is provided to the AVC cirquit thru the squelch contact of the mute relay. This is reduces the gain of the amplifier so that loud records do not blast when starting
De versterker blijft dus wel aan met een zacht gedempt geluid bij de start van een single en zodra een grotere waarde bereikt word opent het circuit naar versterker volledig .

Dus wat je dus in eerste instantie wilde letterlijk ; "wanneer de naald de plaat raakt de lamp gaat branden "' gaat niet lukken zo .

groet nik .

martin knegt

Lukt wel als je aan dit relais een tweede paralellen zet en hiervan het contact gebruikt dus niet her relais uit de versterker

nik

Bericht door nik »

ik neem aan dat het nog steeds niet gelukt is ?

mvg.........nik

Roy01

Bericht door Roy01 »

He Nik het kan sowieso veel makkelijker en ik snap de moeilijke denkwijze hier ook niet, er zin notabene een nokkenas aan het eind van de gripper met microschakelaren, hoe moeilijk kan het zijn een extra microswitch hier bij te zetten op het punt dat deze nokkenas stop, dit gebeurd nl. Precies op het moment dat de naald de plaat raakt, en begint weer te draaien zodra de naald van de plaat moet. En het is zo weer te verwijderen mocht dit in de toekomst nodig zijn. Voeding kan men dan overal vandaan halen desnoods met een adapter om een relais aan te sturen om zo de inwendige contacten van de microswitch te ontlasten hoewel die er gewoon tegen kunnen om 220volt te schakelen

Grt,

Roy

Plaats reactie