loopwagen nsm prestige 120 c

Plaats reactie
wim.smits1

loopwagen nsm prestige 120 c

Bericht door wim.smits1 » zo mei 12, 2019 9:08 pm

Nieuw in deze wereld, afgelopen week onze eerste jukebox gekocht, een NSM 120c Prestige uit 1969, hartstikke leuk ding, echter de loopwagen doet niets... Bij het intikken van een selctienr hoor je bij het eerste cijfer een relais klikken, bij het indrukken van het 2de cijfer hoor je niets, maar als je dan op a of b drukt klikt er weer een (zwaar)relais alsof de loopwagen daarmee wordt aangestuurd, maar verder gebeurt er niets... Wie kan mij op weg helpen?? Volgens de vorige eigenaar was de loopwagen niet goed, maar die kan ik toch repareren?? Hij geeft ook niets aan in het schermpje waar je kan zien welk nr er speelt..

Dank alvast

Wim

Roy01

Re: loopwagen nsm prestige 120 c

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 9:23 am

Beste Wim,

Als eerst welkom bij de club 8)

Wat betreft de jukebox:

Beetje fout geinformeerd, de Prestige 120C is gebouwd in de periode 1974-76 dus een beetje later dan 1969 toen de Prestige 120A (toen nog aangeduid zonder A omdat dit het eerste model was, vanaf 1971 aangeduid met A omdat model B op komst was) op de markt kwam.

Prestige 120C met 2x 50M of 52M versterkers = 1974- '75, uitgevoerd met 2x 76M versterkers is 1975-1976.

Verder wat oppervlakkige en algemene info

ik denk niet dat het alleen de wagen is die stuk is maar dat (en dat is mede door het lage aantal NSM monteurs) niet vreemd er heel wat meer met deze jukebox aan de hand is. Wanneer je op de zwarte knop drukt links op het platenmagazijn, gaat de wagen dan wel rijden? Zo ja, is deze wals onder het kapje ook slecht en zal onderhoud nodig hebben

Loopwagens zijn standaard slecht bij NSM, niet vreemd ook want de meeste jukeboxen hebben al 30 jaar geen onderhoud meer gehad en reparatie's bij deze wagens hebben geen zin want vandaag is dit en morgen is dat kapot en volgende week gaat het volgende kapot. Vandaar dat een gereviseerde wagen vaak duurder is dan een volledige jukebox die als opknapper word aangeboden. Er zijn Revisie's te krijgen o.a. bij mij. ( aangezien deze wagentjes VOLLEDIG uit elkaar gaan en onderdelen vrij prijzig zijn en niet overal verkrijgbaar verder zijn er goede "dure en minder goede "goedkopere" reproductie onderdelen verkrijgbaar (goedkoop =duurkoop uiteindelijk), het een tijdrovende klus is wat in uurloon ook doortikt. Is dit een van de duurste dingen in de hele jukebox ( m.u.v. de 35m en 70S versterkers gebruikt in de 1969 modellen welke nog duurder zijn) , en reden waarom ongereviseerde jukeboxen van NSM spotgoedkoop op MP staan MAAR dan komen de kosten van reparatie's om de hoek kijken. als je deze jukebox langere tijd probleemloos wilt kunnen gebruiken zul je er niet onderuit gaan komen om ALLES VOLLEDIG te reviseren, anders kon dit wel eens de technische nachtmerrie gaan worden wat menig hobbyist al heeft doen besluiten te stoppen met de hobby, en dat zou zonde zijn. Een goede jukebox kost nu eenmaal geld en die koopt men daarom doorgaans ook niet voor minder dan €1000,-. Vandaar dat deze markt vaak vergeleken word met het kopen van een 2e hands auto

Het niet aangeven welke plaat dat speelt kan ook alleen maar als deze loopwagen op een positie staat waar zich een plaat ( "selectie" ) zich bevind. Geeft deze dan nog niet aan welke plaat dat speelt, grote kans dat er een verkeerd type wagen in de jukebox zit of verkeerd is ingesteld, iets dat ik ook geregeld voorbij zie komen.

Maar dat kan ik van hieruit allemaal niet zien. Dus dat beperkt op dit moment de info die IK kan geven over deze jukebox

Het goede nieuws, het is zeker te repareren. Hoever men hierin wilt gaan is een keuze die ieder voor zich maakt maar bij enkele reparatie's aan een paar onderdelen zal de jukebox wel werken, de vraag is dan alleen voor hoe lang. Dit is overigens bij ALLE merken van toepassing

Succes,

Roy

wim.smits1

Bericht door wim.smits1 » ma mei 13, 2019 5:14 pm

Hoi Roy,

Dank voor je reactie, had al een vermoeden dat het bouwjaar geen 1969 is, heb nog even gecontroleerd op het plaatje achterop, het is echt een 120 C met 2x 76m versterkers, dus 75/76, maakt mij verder niet uit hoor, maar wel goed om te weten.

Heb net nog even gecheckt, na drukken op die zwarte knop links van de loopwagen begon alles opeens te draaien en te bewegen, was voor het eerst maar mooi om te zien, hij pakte zelfs het enige singeltje wat er nu inzit eruit, maar zette hem ook weer terug, tevens reageert de loopwagen op de rode knop achterop de kast bij de volume schuif potmeters, de wagen komt in beweging en voert wat handelingen uit en verplaatst zich!
Dat is meer dan ik tot nu toe had gezien... Ik zie een rubber aandrijfriempje zitten wat heel slap hangt, zal e.e.a eerdaags demonteren en kijken of ik er wat mee kan, tevens de unit waar de loopwagen over loopt en waar de singels in zitten er maar eens uit halen, de 4 moeren zaten namelijk helemaal boven op het schroefdraad, ding is er kennelijk uit geweest en niet goed vastgezet.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag, overigens is de jukebox van binnen en buiten nog in originele staat, zie geen gekke gemoderniseerde dingen...

Groet Wim

Roy01

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 6:23 pm

Ik heb nog wel een tip, die 4 moeren op de hoeken van het platenmagazijn terug los draaien tot boven aan de schroefdraad zodat het platenmagazijn los in de veren staat anders gaat de kast rond zingen wanneer deze een plaat speelt. Deze moeren zitten er om het magazijn vast te zetten wanneer de jukebox moet verhuizen.

Verder kan ik alleen zeggen alles nalopen en controleren op breuken in de plastic onderdelen en of alles goed en soepel beweegt. Elko's vervangen Etc. Etc. Etc.

Kortom ook hier het advies om de volledige jukebox te reviseren wil je een betrouwbare kast hebben die niet steeds stuk gaat.

Een manual is dan geen overbodige luxe

Succes

wim.smits1

Bericht door wim.smits1 » ma mei 13, 2019 8:31 pm

Oke, ga de komende tijd alles checken en indien nodig elco's vervangen... In ieder geval maar meteen een manual besteld...

gr Wim

Roy01

Bericht door Roy01 » ma mei 13, 2019 9:32 pm

Neem maar van mij aan dat het nodig is. Elko's van die tijd wat NSM ter beschikking had zijn na al die tijd niet al te best. Voor de levensduur van de juke perfect maar die levensduur is ondertussen al 7x overschreden.

Mvg,

Roy

wim.smits1

Bericht door wim.smits1 » di mei 28, 2019 9:12 pm

Inmiddels weer even verder en de condensatoren zijn vervangen, tevens alles verder gecheckt en ik zie zo geen simpele dingen die niet oke zijn zoals losse stekkers, kapotte zekeringen enz.... De loopwagen reageert nu op de keuzetoetsen en pakt (soms) de keuze die je hebt ingegeven en pakt dan ook het singeltje eruit, maar de singel draait veel te langzaam en zet hem dan ook na een paar seconden weer terug, verdient dus verder onderzoek... Geeft ook geen geluid terwijl als ik de naald met mijn vinger aanraak dat wel hoorbaar is via de luidsprekers.. De keuzelampjes doen het ook nog niet, verdient dus ook nog onderzoek..

Heb jij (Roy) of iemand anders nog tips waar verder te zoeken??

Bedankt weer en groet

Wim

Roy01

Bericht door Roy01 » wo mei 29, 2019 1:10 am

Hallo Wim,

Klinkt als een hoop standaard problemen met de wagen welke in de meeste gevallen gereviseerd moeten (na elke 3000 bedrijfsuren volgens NSM)

Wat betreft het geluid, welk type wagen zit er nu in? Shure of Merula? Deze laatste zou niet correct zijn voor dit type jukebox maar ja, de stekkers zijn hetzelfde dus is het mogelijk en zou het ook verklaren waarom je wel je vinger op de naald (wat overigens een hele grote no go is) maar je geen muziek hoort. Is het wel een Shure zou ik het element eerst even doormeten of deze nog goed is

Succes,

Roy

wim.smits1

Bericht door wim.smits1 » wo mei 29, 2019 7:27 am

Hallo Roy, dank voor je reactie, ik ga het weer even bekijken en.... ik snap dat ik niet met mijn vinger aan de naald moet zitten maar heb het heel voorzichtig gedaan :-)

gr Wim

wim.smits1

Bericht door wim.smits1 » do mei 30, 2019 10:52 am

Roy, de loopwagen er even uitgehaald, is typenummer 41-491, is volgens mij type Schumann... zou niet de goede zijn dus, de verkoper had wel de loopwagen verwisseld met een andere jukebox, wat nu te doen? Moet ik op zoek naar een andere loopwagen of kan ik hier wat mee?

Dank weer

gr Wim

Roy01

Bericht door Roy01 » do mei 30, 2019 11:19 am

Dat wagentje gaat nooit goed klinken in die Prestige, de versterkers die jij hebt zijn niet geschikt voor een keramische input. Het type wagen dat je nodig hebt is de 42080.

Omgekeerd was het wel aan te passen door een nieuwer wagentje in een oudere jukebox te plaatsen met wat modificatie's die NSM als optie leverde dus enkel het wagentje dan erin plaatsen werkt dan wel maar is niet voldoende om er goed geluid uit te krijgen. maar een ouder wagentje in een nieuwere jukebox Nope! Gaat niet werken want dat is niet aan te passen en ergens ook niet logisch vanuit fabrieksnormen gezien. Vandaar er ook vaak gezegd word iedereen kan jukeboxen repareren maar niet iedereen is een jukebox monteur

Tja wat kun je hiermee doen?

Beste die verkoper vragen voor het juiste wagentje want nu is er dus nog een jukebox met de verkeerde wagen. Maar dat zal denk ik nu nog een onmogelijke opgave gaan worden

Wanneer je deze wagens laat reviseren is dit in de meeste gevallen enkel met inruil te doen, en dan krijg je dus hetzelfde type terug welke niet juist is.

Een andere optie is een gereviseerd wagentje te kopen met inruil van deze (ik mag hier geen diensten aanbieden dus het enige dat U dan zou kunnen doen is dit te vragen via de beheerder)
Maar zulke wagentjes zijn niet goedkoop en kosten al snel meer dan de gehele jukebox bij elkaar, niet werkend of niet nagekeken hoeven ze niet duur te zijn, een normale prijs voor zoiets zal tussen de 25,- en 50,- liggen.
En zeker niet hoger dan 75,- anders word het met revisie wel een HEEL dure loopwagen, genoemde prijzen zijn vaak wagens zonder element. Het shure element is alleen al 125,- waard

Even een notitie waarom een revisie duur is, de koppeling alleen kost al 32,- excl verzendkosten, dan zit deze nog niet in Uw wagentje. Nu is er nog een firma die deze voor 9,- aanbied en ja ik heb dit geprobeerd op 3 verschillende wagens, conclusie: een groot fiasco want die koppeling lijkt met een 3d printer te zijn gemaakt en wijkt in afmetingen dusdanig af dat deze door slipt. Wees dus op je hoede van de prijs kwaliteit verhouding. Je krijgt waar je voor betaald

Je hebt verder helemaal niets aan dit merula wagentje (m.u.v. de motor en koppeling als die nog niet stuk is, maar het hergebruik van dit onderdeel raad ik niet aan want het is nu nog niet kapot, het is plastic en poreus en zal daardoor heel snel stuk gaan ) alle onderdelen gebruikt in een merula wagen zijn anders dan in een shure wagen en gaan NIET passen.

Kortom, ik heb alle "goedkope" oplossingen geprobeerd en weet als geen ander dat Goedkoop in 9 van de 10 gevallen duurkoop is. Ik heb hier dus 3 koppelingen en 1 nokkenas liggen die op de rock around the jukebox a.s. oktober terug gaan naar verkoper, niet persé voor een refund maar wel om even duidelijk te maken dat het in deze tijd te duur en te schadelijk voor de hobby is (zeker als tussenpersoon) om met zulke flauwekul aan te komen zetten.

Succes,

Roy

Plaats reactie