Hum Balance afstellen.

Plaats reactie
Eddie-1

Hum Balance afstellen.

Bericht door Eddie-1 »

Kan iemand mij vertellen hoe ik de Hum Balance afregel bij het vervangen van de 7868 buizen.
martin knegt

Re: Hum Balance afstellen.

Bericht door martin knegt »

Maak een selectie en haal de arm van de plaat en draai totdat je de minste brom heb.
austin

Bericht door austin »

zie dat de koppelcondensatoren aan de 7868 buizen vervangen zijn , ook de eindtrafo's even nameten.
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

Beste martin bedankt voor de reactie, maar kan je het dan alleen afregelen op het gehoor.
Het zou toch ook te meten moeten zijn voor een goede afstelling.
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

Beste austin, hoorde uw reactie wel bij mijn vraag ( hoe de Hum Balance afstellen).
Ik begreep uw reactie namelijk niet.
Ik heb namelijk 4 nieuwe 7868 buizen plus nieuwe voetjes vervangen en vroeg mij af hoe je de Hum Balance moet afstellen.
Het kan op het gehoor heb ik begrepen, maar het moet toch ook te meten zijn denk ik.
De buizen voor het rechter kanaal zijn als set besteld. En zo ook de buizen voor het linker kanaal zijn als set besteld.
De twee setjes hebben een waarde van 7.0 en 7.2
Bijna gelijk dus.
Maar nu de afstelling Hum afstellen ?
En o ja de koppelcondensatoren had ik nog niet vervangen. Heeft u een bepaalde voorkeur voor deze 0,047MFD ( uf )
Jukebox- Revival heeft namelijk ook nog het oude model en natuurlijk het nieuwe model.
Ik hoor het graag van u.

M.v.gr Eddie
marc1966

Bericht door marc1966 »

Waarom setjes kopen pffff . Hum afstellen selectie maken en volume half open en dan de hum zo afstellen dat hij zga stil is of geheel stil is maar vervang de koppelcondensatoren eerst !
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

oke marc bedankt voor de reactie.
austin

Bericht door austin »

waarom ik de koppelcondensatoren aanhaalde , als je aan de hum balance draait tot de brom zo goed als verdwenen is is er niets aan de hand , blijft hij brommen dan kan dit aan de koppelcondensatoren liggen en dan ga je niet veel plezier hebben van je nieuw setje buizen, ook de eindtrafo's houden hier niet van , dus als je de brom niet weg krijgt met de hum balance heb je een ander probleem, ik bestel bij Revival de gele condensatoren.
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

Beste Austin, bedankt voor deze duidelijke reactie. Ik ga voor de zekerheid gewoon 5 nieuwe bestellen bij Revival.
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

Beste Austin ik was op de site bij Revival maar heb toch echt uw advies nog even nodig. Op de condensator in mijn jukebox staat 0.047 MFD is dit dan de gele van 47nf van 0.40 cent. En ik neem aan dat deze geen plus en min heeft. Dit omdat de koppel condensator in mijn versterker een zwarte ring aan een kant heeft. Hierdoor raak ik een beetje in de war. Ik hoor het graag van u.
Eddie-1

Bericht door Eddie-1 »

Beste Marc bedankt voor de reactie, maar kunt u mij vertellen waarom de oude een zwarte ring aan een kant heeft. De gele heeft dit niet. en dit brengt mij in verwarring. Heeft hij nou wel of niet een plus en min. Want als ik naar het schema kijk dan zou ik toch zeggen dat hij een plus en min heeft. Of is dit op de gele op een andere manier weergegeven.
Ik hoor het graag van u.
austin

Bericht door austin »

je kan gewoon die gele in de plaats zetten, de oude papieren hadden de band omdat er een metalen folie rond zat die werkte als afscherming , die band geeft de kant van afscherming aan.
marc1966

Bericht door marc1966 »

Austin dank je wel . Als ik een uitleg geef over een nieuwe vervanger dan moet dat afdoende zijn lojkt mij . Kijk bij een elko staat er altijd een + en een -
Teken op dus dat is ook weer ideaal
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Marc,
Is een goede uitleg van austin,de meeste mensen weten niet waar deze aanduiding voor is.

Is dus niet van toepassing op de vervangende condensatoren.
Plaats reactie