Wurlitzer versterker 556 Q9 gloeiend heet

Plaats reactie
Jukeboxlover

Wurlitzer versterker 556 Q9 gloeiend heet

Bericht door Jukeboxlover »

Nadat de elco's en ook de volledige eindtrap (vier vermogentransistoren) vervangen werden, wordt één van deze transistoren steeds instant gloeiend heet als je de jukebox aan zet (zelfs geen nummer geselecteerd...) Als ik beide einversterker printen verwissel schuift het probleem op van de ene Q9 van het ene kanaal naar de andere Q9 van het andere kanaal. Het zit hem dus in de print van de eindversterker. Als ik zo het schema bekijk leken mij Q5, Q7, Q11 en Q13 mogelijke verdachten, maar lijken mij normale waardes te geven bij de diode test. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
marc1966

Re: Wurlitzer versterker 556 Q9 gloeiend heet

Bericht door marc1966 »

Meet bij beide printen eens de spanning vooral over de genoemde componenten ik vermoed dat er 1 lekkende ergens zit . Controleer ook eens of er nergens toevallig TIN gevloeid is naar een component
Mvgr
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Heb je de eindtransistoren vervangen door 3055 ?
Ik zou de verdachte gewoon vervangen deze zorgen voor de ruststroom
Jukeboxlover

alle vier de transistoren zijn vervangen door de 2N3055. Q5, Q7, Q11 en Q13 zijn ook vervangen omdat ik er van uit ging dat deze konden zorgen voor het gloeiend warm worden van Q9. Als ik alles terug monteerde en testen, was alles precies even in orde, maar na een doffe plop in de boxen, werd Q9 weer pijlsnel gloeiend heet. Dit was voorheen ook al zo, dus geen vooruitgang. Ik had ook gemerkt dat de linkse woofer en tweeter een zachte ruis gaven en uit de linkse woofer en tweeter kwam er absoluut niet, volledige stilte als er geen plaatje gekozen/gespeeld werd, maar ik vermoed dat dit gewoon de bias is. Ik ga de andere transistoren van deze eindversterker print nog vervangen in de hoop dat dit de oplossing is, maar twijfel. Het is raar dat telkens na die doffe plof de Q9 gloeiend heet wordt. De elco's op deze print werden al vervangen, zou het aan de polyester condensators kunnen liggen? Wat zou er kunnen voor zorgen voor die doffe plof in de luidspreker, waarna Q9 heet wordt in standby?
Roy01

Bericht door Roy01 »

Heb je de weerstanden als eens gemeten? Kan goed zijn dat er een of meerdere verlopen zijn.

Succes
Jukeboxlover

Alle weerstanden op het bordje zitten netjes binnen de specificaties. :-(
Roy01

Bericht door Roy01 »

Dan bestaat de kans dat een transistor door slaat op moment dat er spanning op komt. Dat maakt dat het meten van een transistor met een multimeter soms niet kloppen en als "goed" meten, meet je ze vervolgens onder spanning met een transistor meter zie je welke er stuk is, dit kan dus ook die "plop" in de speakers veroorzaken, en dit komt ook bij nieuwe transistors voor, als je de pech hebt dat je er een bij hebt die op een blauwe maandag gemaakt is. Er blijft verder weinig over wat het kan veroorzaken als de rest binnen specs is

Succes
Jukeboxlover

Ik heb gisteren op Q1 en Q2 alle transistoren van het bordje vervangen en voorlopig lijkt het in orde te zijn. Ik hou jullie op de hoogte...
Plaats reactie