Restauratie jukebox

Plaats reactie
Bakker605
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 27, 2022 7:47 pm

Restauratie jukebox

Bericht door Bakker605 »

Hallo allemaal,

Als men een jukebox restaureerd, is die dan praktisch nieuw? Word dan alles vervangen? Incl. Bedrading? Worden dan alle corrosieplekjes verwijderd? Hoe gaat zoiets in zn werk.
Ben er wel benieuwd naar wat nou precies een restauratie inhoud.

Gr bakker
Laatst gewijzigd door Bakker605 op do jun 09, 2022 2:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Roy01
Berichten: 1072
Lid geworden op: za dec 05, 2015 11:12 pm

Re: Restauratie jukebox

Bericht door Roy01 »

Hier is geen korte uitleg voor , zoveel mensen zoveel wensen

Je hebt Restaureren en reviseren alleen worden beide zelden samen genoemd. Ik ga dan even uit van een gerestaureerde jukebox van een erkend bedrijf of een erkend hobbyist, dan zijn ze niet alleen mooi aan de buitenkant maar ook van binnen als nieuw en meestal 100% gerestaureerd naar hoe deze de fabriek verliet, dus geen RGB LED verlichting, geen bluetooth functie etc, maar zoals ik later zal zeggen, er zijn uitzonderingen.

Bij welke firma je dan moet zijn is een persoonlijke keuze, een monteur of firma word door de een geprezen en afgebrand door de ander. Je kunt het tenslotte nooit voor iedereen goed doen en ieder doet het op zijn manier. De een let op de kleine details en de ander plaatst misschien een RGB ledstrip erin om de kast een modern aanzien te geven. En dan heb je nog als verkoper te maken met dezelfde soort wensen van de klant. De een wil de jukebox met die moderne touch en de ander wil dat absoluut niet.

Bij een "goede" restauratie word het mechaniek volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd volgens de specificaties in de manual. Alle nodige slijtage delen die nieuw verkrijgbaar zijn worden preventief vervangen. Indien chroom aanwezig is en het nodig is word dit opnieuw verchroomd ( mits de waarde van de kast hoog genoeg is om het rendabel te houden anders is polijsten ook een optie) elko's worden bij een goede restauratie allemaal vervangen (revisie) maar kan ook zijn dat alleen die wat echt kapot waren vervangen worden, sommige monteurs meten de elko's door en als die nog binnen de specs vallen laten ze deze zitten, dit is dus per monteur verschillend omdat de meningen over het preventief vervangen een punt van discussie is, net als wat men onder volledige revisie bedoeld, een revisie mag zo al genoemd worden als er 1 onderdeel in vervangen is, wat valt er dan onder de noemer volledig gereviseerd? Het is vaak in grote lijnen nog oude versleten meuk en alleen iemand die er kijk op heeft ziet of een jukebox echt gereviseerd is zoals men claimt of dat er alleen een vochtig doekje gebruikt is.

Verder worden alle overige componenten doorgemeten en indien nodig vervangen en word natuurlijk de kast in nagenoeg Nieuwstraat gebracht ( uiteraard is een Wurlitzer 2000 dan echt bijna als nieuw terwijl een NSM Prestige uit 1969 ook heel netjes kan worden opgeknapt , zal deze altijd nog de nodige imperfecties hebben omdat deze duizenden euro's goedkoper is en opnieuw fineren duurder zou zijn dan de jukebox oplevert of men zou kunnen zeggen dat ze bereid zijn om ca.1000,- meer te betalen voor dat model dan is zoiets vast bespreekbaar, de staat van een restauratie is dus ook afhankelijk van de economische waarde. Als U kiest om Uw kast nieuw te bekleden met bijv. Zwart fineer, dan kan een ander ook hetzelfde bereiken door een kast zwart te verven, natuurlijk een stuk goedkoper maar uiteindelijk zal die verf gaan krassen terwijl het fineer ook zijn deukjes en krasjes zal krijgen maar de kleur verdwijnt niet zo snel waardoor deze minder snel opvallen


Maar een goede restauratie houd in dat de jukebox in een nagenoeg originele nieuwstaat terug gebracht word of beter, niet iedereen houd van dat bruin uit de jaren '60 en '70, als een kast dan in een andere kleur gefineerd of beplakt word dat door de grotere groep als verbetering word gezien dan is dat iets dat geaccepteerd word. . Neem als voorbeeld de NSM City 2 en city 4 Een goede gerestaureerde machine heeft nog de originele rode luidsprekers en die zijn ook het kenmerk van die jukebox dus die zou je moeten behouden. Er zijn nu meer City 2 en 4 modellen met zwarte speakers hetzij met een rood randje er omheen maar dat is niet origineel. In zulke gevallen zijn kasten welke gerestaureerd zijn en de rode originele speakers nog bevatten in museum staat, welke dan ook meer waard zijn dan een City 2 of 4 met zwarte luidsprekers, niet alleen omdat de "looks" niet kloppen, de klank klopt ook niet meer omdat die rode speakers een afwijkende waarde hebben die niet nieuw te verkrijgen is, in ieder geval niet voor een schappelijke prijs. Een originele set vinden is nihil wat een in perfecte staat verkerende jukebox met wel 1000,- meer waard kan maken voor de puristen onder ons, een gemiddelde verzamelaar wilt zo'n city 2 of 4 met zwarte speakers nog niet gratis. Iemand die hem voor de fun heeft gekocht zal er misschien niet wakker van liggen.

Tegenhanger van dit verhaal is dat de platen ringen in de 78 toeren machines vroeger niet verchroomd waren maar laten we eerlijk zijn, het ziet er wel veel beter uit. Dat is dus een geaccepteerde verandering. Net als de Johnny one note sticker bovenop de stapel platen bij Wurlitzer, dat zat er in de jaren '40 echt niet op. Het ziet er natuurlijk gewoon veel beter uit en dat is waar meeste mensen graag voor betalen waardoor dit de standaard geworden is.

Wat ons brengt bij het begrip "slechte merken" laat U niets wijs maken, slechte merken zijn er niet, alleen mensen met een te hoge verwachting voor iets dat veel goedkoper moet, een beter begrip zou zijn voor een dubbeltje eerste rang willen zitten.

Er is namelijk een reden dat een jukebox die bij de een bijv. 700,- kost en bij de ander 2000,- en dan heb je altijd nog het risico van de 3e groep die zich snel rijk willen rekenen ( ik hoor keer op keer op de beurs oh kijk die kast is 2000,- waard dan kunnen wij dat er ook voor vragen) en dan de jukebox die in de staat van 700,- is voor 2000,- aanbieden, koop je die en je hebt er een hoop ellende mee achteraf, dan snap je meteen waarom de fabel slechte merken de wereld in komt, maar een handelaar zal dit volgens velen maar al te graag gebruiken om U die dure jukebox van 7000,- of meer aan te smeren en een particuliere hobbyist die normaal gesproken andere merken doet zal zeggen " ja dan had U een andere moeten kiezen ik heb gezegd dat dit een slecht merk was" , Dan ben ik diegene die zal zeggen dat U een opknapper gekocht hebt voor de prijs van een gerestaureerde/gereviseerde, er bestaat niet zoiets als een slecht merk want dan zouden ze niet zo lang bestaan hebben, Voorbeeld NSM net als Harting word vaak bestempeld als "slecht" merk, Harting is in de jaren '70 verkocht en heet nu Soundleisure, maar maakt wel gebruik van de Harting techniek welke in de jaren '90 en '00 massaal gesloopt zijn omdat het een slecht en niet gewild merk was en nu grootst als Soundleisure aangeboden worden terwijl je nagenoeg geen harting jukebox meer kunt vinden en ondertussen zeldzamer zijn dan bijv. Een originele wurlitzer 850.

NSM maakt vandaag de dag nog steeds digitale jukeboxen.
Hoe kan dan dat als dit zogenaamd slechte merken zouden zijn? en dat Wurlitzer en Seeburg dat gezien worden als goede merken al sinds de jaren '70 niet meer bestaan!?!
( Even ter opheldering, ik heb het over Wurlitzer U.S.A., niet over de Duitse jukebox fabrikant die onder de merknaam Wurlitzer jukeboxen gebouwd heeft maar ondertussen ook niet meer actief is)

Ik ga met iemand die overtuigd is in slechte merken dan ook graag de discussie aan, wat is de onderbouwing van die stelling? Want het is duidelijk dat er iets bij die goede merken is fout gegaan en dat jukeboxen die als "slecht" bestempeld worden meestal zeldzaam zijn en of er nagenoeg geen "nieuwe" onderdelen voor te krijgen zijn. Als iets versleten is wil dat zeggen dat het niet betrouwbaar kan werken, als het wel vervangen kon worden door een nieuw onderdeel zou deze jukebox net zo betrouwbaar zijn als elk ander merk, een Wurlitzer die draait met versleten onderdelen is net zo onbetrouwbaar, en iemand die dit als eerste ervaring heeft gaat zeggen dat dit een slecht merk is. Het kan natuurlijk ook dat een merk niet bij je past, zo heb ik een gruwelijke hekel aan Amerikaanse wurlitzers met die belachelijke omslachtige techniek, maar je zult mij niet horen zeggen dat het een slecht merk is, alleen dat de Duitse Wurlitzer hetzelfde kon maar een stuk eenvoudiger een ander vind de techniek van de duitse wurlitzers slechter dan de Amerikaanse,

Over slechte merken kunnen we dan ook kort samenvatten dat ze in die tijd nooit lang bestaan zouden hebben. Neem als voorbeeld de Osca, het verhaal dat deze nieuw vanuit de fabriek de krullen van de platen trok is algemeen bekend, hoeveel nog bestaande osca's kunt U op het internet vinden? In een ding bleek Nederland geen kampioen te zijn en dat was het bouwen van jukeboxen en was dan ook een grote flop te noemen. En als iets 50 jaar na productie nog steeds werkt of gerepareerd kan worden, wat is daar dan slecht aan?? Hoeveel van de moderne apparatuur zal over 50 jaar nog werken? Zal Uw wasmachine, computer of TV dan nog werken? Wie heeft er nog een CD of DVD speler? Maar een platenspeler van een NSM of Harting die na 40 a 50 jaar nog werkt zou dan een slecht merk zijn!? Kortom het verhaal over slechte merken is niet logisch te noemen.

De Kabelboom word meestal niet vervangen tenzij het een 78 toeren machine betreft, dan zit er meestal stoffen bedrading in en dat mag niet meer omdat het brandgevaarlijk is. De nieuwe versie van stoffen bedrading heeft een kunstof isolatie laag tussen de aders en daar zit dan een stoffen mantel omheen. De oude bedrading word dan door de nieuwe variant van stoffen bedrading vervangen, of men gebruikt standaard kabel en krimpkousen, ook dit is per monteur verschillend. Maar mocht de bedrading in een jongere kast te slecht zijn ( bijv. Aangevreten door muizen ) word dat uiteraard ook vervangen

Kortom de staat van de jukebox word zo goed mogelijk als nieuw of in een staat van ca 1 jaar gebruik terug gebracht maar wel in originele staat. Over goede en slechte restauraties valt weinig te zeggen, dit is per persoon verschillend, als hij voor de klant naar wens is dan is de restauratie geslaagd. Of men modificatie's toe gaat passen is per persoon verschillend, maar laten we eerlijk zijn dat bijna iedereen een gerestaureerde jukebox in museum staat wil hebben en zo origineel mogelijk, een niet originele jukebox is naar iemands persoonlijke smaak verbouwd en dat is vaak maar een kleine groep die dat ook mooi vinden. De meeste Jukeboxen zijn dan ook door een groep professionals ontworpen om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

MAAR!!!!

Een uitzondering op die regels kan wel weer zijn dat een modificatie de werking van een jukebox betrouwbaarder maakt, bijv een rij microschakelaren i.p.v. blad contacten. Een nieuw element omdat keramische en kristal elementen uitdrogen en vergaan. Dan is de keuze: geen / slecht geluid en wachten dat je een goed origineel element tegen komt, of vervangen voor een nieuw element en super geluid. Maar ook dit is weer zo'n ding, de een wil dat nieuwe, de ander hekelt dit en eist het origineel en wil daar eigenlijk liever niet te lang op wachten maar een goed origineel element ligt niet vaak voor het oprapen. Neem bijv. Het Wurlitzer cobra element, de wens van de een en de nachtmerrie van de ander.

Een goede restauratie is dus een kast die dusdanig is opgeknapt zodat deze voldoet aan Uw wensen en die een aantal jaren nagenoeg probleemloos werkt, dat het geluid perfect is en de kast er niet afgeleefd uit ziet. Onderhoud hebben ze wel nodig dus ook afstellen hoort daarbij , net als bij een oude auto, er kan altijd iets stuk gaan. Maar daar is dit forum dan weer goed voor en als je de kast met garantie koopt dan heb je weer wat extra zekerheid.

En dan heb je als koper nog een probleem en dat is de stortvloed aan gereviseerde/gerestaureerde jukeboxen die particulieren verkopen. De een word nog beter aangeprezen dan de ander, echter meestal aangeboden zonder enige service. De vraag is dan hoe lang is het geleden dat deze gereviseerd/gerestaureerd is, als dat 20-25 jaar geleden is en de laatste jaren geen onderhoud gehad heeft dan zal een defect sneller op de loer liggen dan bij een recent gerenoveerde jukebox. Hoe goedkoper de jukebox, des te minder zal er in vervangen zijn want de prijs van meeste opknappers liggen momenteel tussen 500,- en 1250,- en onderdelen zijn niet goedkoop en een monteur ook niet, maar hoe duurder de machine is, is het uitkijken dat U niet belazerd word. Vraag altijd naar de garantie voorwaarden.

De een wilt een perfecte jukebox de ander wilt een koopje en weer een ander rekent zich snel rijk en bied de grootst mogelijke meuk aan tegen hoofdprijzen, en als koper zul je hier een keuze uit moeten maken

Ik zou U dan ook kunnen adviseren om eens de Rock around the jukebox te bezoeken in oktober. Dan kunt U met eigen ogen zien wat een restauratie inhoud, er staan ook zat niet gerestaureerde exemplaren voor de liefhebbers die er hobby aan hebben om ze te restaureren, ik adviseer dan ook niet een jukebox aan te schaffen via het internet, je rijdt dan al snel stad en land door om toch vaker teleurgesteld te worden dan dat je de jackpot treft. Op een jukebox beurs tref je ook hobbyisten die niet de hoofdprijs vragen en meeste Jukeboxen kunt U daar enigszins horen spelen, maar ik zou zelf na de beurs dan bij iemand langs gaan die U daar op de beurs wel beviel en dan bij de beste verkoper thuis de jukebox nogmaals beluisteren op huiskamer volume en de nodige informatie over de jukebox te verzamelen

Het is dan ook aan U om te zeggen of de betreffende jukebox praktisch nieuw , in museum staat, in showroom conditie is.... of altijd van een oud vrouwtje is geweest :lol: . Deze handel is dan ook 1 op 1 te vergelijken met het kopen van een 2e hands auto. Koopt U deze particulier of bij een erkend bedrijf? Koopt U hem particulier dan moet je er geluk mee hebben bij een erkend hobbyist of bedrijf die garantie verlenen heb je meer zekerheid

Succes

Roy
Bakker605
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 27, 2022 7:47 pm

Re: Restauratie jukebox

Bericht door Bakker605 »

Goeiemorgen dat is een heel verhaal! Maar wel een duideijke. Erg bedankt voor deze info. Vond het fantastisch om zo eens een mening te horen. Top bedankt he!
Roy01
Berichten: 1072
Lid geworden op: za dec 05, 2015 11:12 pm

Re: Restauratie jukebox

Bericht door Roy01 »

Ff een kleine aanvulling wat ik vergeten ben te vermelden omdat er zoveel variabelen zijn. Prijzen van opknappers tussen 500 en 1250 is natuurlijk een gemiddelde prijs voor de latere gesloten modellen. Een opknapper van een open model is meestal veel duurder of het is nog een degelijke maar volledig gestripte kast die nog volledig bij elkaar gezocht en opgebouwd moet. Begin maar met zoeken naar de juiste onderdelen :mrgreen:

En een open model van NSM (m.u.v. Fanfare en Serenade) kun je dan weer vaak voor een fractie van de prijs aanschaffen t.o.v. een Amerikaan omdat deze computer gestuurd zijn en door de meeste jukebox liefhebbers als te modern beschouwd worden. Deze hebben dan ook een typische '80's look, je moet ervan houden maar ze zijn de afgelopen jaren wel in prijs gestegen. En iedereen staat vrij om te vragen wat men wilt.

Een advertentie met als omschrijving "Bieden naar waarde" is dan ook een belachelijke omschrijving, want welke waarde? Wat de verkoper als waarde ziet hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn.
Tenzij er een recent taxatie rapport bijgevoegd is, dat maakt het een ander verhaal. Dan heeft een erkend taxateur de kast van binnen en buiten gecontroleerd en staat de getaxeerde waarde op papier.


Grt, Roy
Plaats reactie