Wurlitzer 1100 motor te warm?

Plaats reactie
Jarno91

Wurlitzer 1100 motor te warm?

Bericht door Jarno91 »

Hallo Allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met het opknappen van een Wurlitzer 1100. Vorige week ben ik begonnen met het oplappen van de kast en heb ik wat aandacht geschonken aan het loopwerk. Na wat schoonmaken, smeren en bedrading vervangen speelt hij al weer vrij aardig, maar wat mij opvalt is dat de motor redelijk warm word. Zowel het mechanisme als de motor draaien soepel, toch wordt de motor na enige tijd 65 graden. Voor de zekerheid heb de de stroom nagemeten, ook deze valt netjes binnen de 1.2A die op de motor vermeld word. Kan ik deze temperatuur als normaal beschouwen of is dit toch niet normaal?

Met vriendelijke groet,

Jarno
marc1966

Re: Wurlitzer 1100 motor te warm?

Bericht door marc1966 »

Gdm je gaat van 60 naar 50 Hertz dus warm worden v d motot hoort erbij maar is dit de draaitafelmotor of mechaniek motot . Mvgr
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Wat is de spanning op de motor ?
Het warm worden is wel normaal bij 50hz zoals Mark aangeeft.
Je kunt de spanning verlagen tot 100 a 105 volt en dan zal hij minder warm worden.
Het belangrijkste is bij deze motor het centrifugaal contact goed werkt maar als dit blijft hangen zie je rook uit de motor komen en verbrand de hulpspoel die hem bij het starten in de juiste richting laat draaien.
Succes met het opknappen van je 1100
Jarno91

Bericht door Jarno91 »

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb de spanning even nagemeten, deze blijkt 119V te zijn. Misschien kan ik de spanning over de gehele jukebox wat naar beneden brengen, door een andere winding van de transformator te nemen. Ik was een beetje argwanend over de motor, omdat afgelopen week de transformator naar 110V verbrand is. De transformator die er eerst ingebouwd zat was helaas niet voorzien van een typeplaatje en leek mij eerlijk gezegd ook wat aan de kleine kant. Toch heb ik voor de zekerheid de boel gecontroleerd, maar kon geen sluiting vinden en waren er geen zekeringen defect geraakt. Ondertussen heb ik een overdreven forse transformator op de kop kunnen tikken van 800VA.
martin knegt

De aanloopstroom is veel hoger dan de stroom die je meet als hij draait.
De trafo moet meer dan 500 va zijn.
En als de hulpspoel wat later uitschakelde krijg een lichte trafo het zwaar.
De spanning is zeker te hoog en moet omlaag gebracht worden.
Jarno91

Bericht door Jarno91 »

Ik had al een vermoeden dat deze meer dan 500VA moet zijn. Ondertussen heb primair en secondair omgewisseld. Aan de primaire zijde zitten meer aansluitingen die tot 575V gaan, aan deze zijde heb ik tussen twee klemmen 105V staan.
austin

Bericht door austin »

even de ampere meter tussen de motor , die stroom moet direct na het starten van de motor drastisch omlaag gaan , doet hij dit niet blijft de hulpwikkeling bekrachtigt en ga je de motor verbranden,
Jarno91

Bericht door Jarno91 »

De stroom van de motor zit tijdens het afspelen van een plaat rond de 1 ampère en blijft tijdens het selecteren nagenoeg gelijk. Gezien het een 1,2 ampère motor is lijkt mij dit een vrij normale waarde. Ik had de motor even uit elkaar gehaald om de canvas bedrading te vervangen/voorzien van krimpkous en heb toen ook gelijk het contact met het bijbehorende mechanisme gecontroleerd, dit lijkt normaal te werken. Nu het hele ding op 105 volt speelt word de motor ook aanzienlijk minder warm en zijn de motoren van de cilinders met kleurenfilters ook en stuk stiller geworden.
marc1966

Bericht door marc1966 »

Idd teveel spanning op de Box . Ik heb een paar maanden geleden de trafo die door Piet geleverd werd veranderd deze geeft nu 104 volt uit als ik er 235 volt stop dit hebben wij soms deze idioot hoge spanning .
Je ziet maar weer meten is weten en van 60 Hrz naar 50Hrz is een hele sprong

Fijn dat het nu opgelost en en werkse aan de Jukebox

Prettig weekend iedereen
martin knegt

Fijn dat het heeft geholpen.
Succes met het opknappen van je 1100 en de leuke hobby
Plaats reactie