RO477 Max Fuse F3 springt steeds

Plaats reactie
Jukeboxlover

RO477 Max Fuse F3 springt steeds

Bericht door Jukeboxlover »

Wanneer ik mijn jukebox aan zet springt steeds de zekering F3 van de versterker model 52280A. Verder brand R36 (120 Ohm) onmiddellijk door en ontploft ook Q10 (MPSA06). Ik heb C71 al vervangen alsook Q12 en alle elco's, maar niets mocht baten. F3, Q10 en R36 gaan er onmiddellijk door als je de jukebox nog maar aan zet.
Iemand een idee?
Bijlagen
52280A.jpg
Roy01

Re: RO477 Max Fuse F3 springt steeds

Bericht door Roy01 »

Lijkt erop dat de eindtrap eruit ligt dan. Zou de power transistoren een doormeten. En indien er een afscherming nodig is, kijken of deze ook daadwerkelijk aanwezig is.

Succes,

Roy
marc1966

Bericht door marc1966 »

Eindtrap lossolderen en testen knapt ie dan weer ff verder zoeken . Zit er een Diode in .... en een brugcel... vervangen preventief
Jukeboxlover

Was ik nog vergeten te vermelden, maar de beide eindtransistoren werden ook reeds vervangen door de 2N3055H die ik nog had liggen en later door nieuwe 2N3055 uit de shop hier (inclusief de mica scheiding), maar geen verschil. :-( Op minder dan een seconde is alles stuk, dus zou toch een deftige kortsluiting moeten zijn, maar kan ze niet vinden.
De brugcel met ook correct door.
Roy01

Bericht door Roy01 »

Ik neem aan getest zonder alles aan te hebben gesloten? Voor mij is het ook koffiedik kijken zonder dat de jukebox voor mij staat, geen speakers die kortsluiting maken? want dan is die eindtrap gegarandeerd in een klap stuk dus ja ze zijn dan vervangen maar ook binnen 1 seconden weer stuk. Dit kan ook gebeuren wanneer er verkeerde speakers gebruikt zijn wanneer deze vervangen zouden zijn en de ohmse waarde te laag ligt. Maar ja, het is inderdaad een fikse kortsluiting die ook veroorzaakt kan worden door een verkeerd ingestelde ruststroom welke weer verlopen kan raken door een afwijkende weerstand of vervuiling in de potmeters en dit knalt ook die eindtrap meteen eruit, dan meet alles wel goed maar komt er teveel spanning op de transistoren te staan. Dus zonder zelf metingen te kunnen doen en op basis van de gegeven informatie kan ik momenteel niets beters bedenken dan dat het zoiets zal moeten zijn, Toch even verder puzzelen dan :mrgreen:

Succes
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Vaak zijn ook de stuurtransistoren defect en de transistor voor het instellen van je ruststroom.
Jukeboxlover

Ondertussen was CR10 ook defect gegaan en heb ik deze vervangen door 2x een 1N4148 in serie te plaatsen. Ik stak alles terug in elkaar en als ik de jukebox aan schakelde, was er een enorm luide "stoomboottoet" te horen. Snel uitgetrokken en even later opnieuw geprobeerd, maar was hetzelfde. Alles terug eruit en de schade was nu al beperkter. R36 was nog prima in orde en ook de zekering F3. Enkel de overgang BE van de transistor Q10 was er door de BC overgang was wel nog in orde en hij was niet stuk gesprongen zoals deze ervoor deed samen met de R36.
Op zich is het al een verbetering, maar ben er nog niet. Nog iemand een suggestie?
Alvast bedankt...
Plaats reactie