NSM Hit 120 speelt niet alle platen goed af.

Plaats reactie
PaulSnip

NSM Hit 120 speelt niet alle platen goed af.

Bericht door PaulSnip »

Ik heb een "gereviseerde" NSM hit gekocht. Voor mij de 1e jukebox. Ik heb wel heel veel ervaring met het reviseren van buizenradios, buizenversterkers en oude platenspelers.
De NSM selecteert de platen prima. En veel platen speelt hij ook prima.
De singeltjes ban mijn opa uit de jaren 50 doen het allemaal zonder problemen. Ook die van mijn moeder uit eind jaren 60 gaan prima. Bij modernere platen, en platen die licht beschadigd zijn blijft hij vaak hangen. Je ziet de naald dan gewoon terug springen. Lange nummers zoals "Hotel California" lijken meer problemen te geven dan korte liedjes.
Het element is een Merula DB 200. Ik heb er 2 nieuwe Tonar naalden ingezet. De arm is super gangbaar en de stugge toonarm bedrading is vervangen. De arm staat mooi gecentreerd ten opzichte van de plaat.
Echter blijft de jukebox heel kritisch welke singles hij speelt en welke niet.
Ik heb de naalddruk veertjes inmiddels ook vervangen. En met een behoorlijk hoge naalddruk is het redelijk te doen.
Is dit normaal voor deze Jukeboxen? Of zou hij iedere singel moeten spelen die op een normale platenspeler speelt?
Zou een andere toonarm met ander element een oplossing zijn?
Ik vind het een leuk ding, maar hij moet wel alle plaatjes spelen eigenlijk...
Roy01

Re: NSM Hit 120 speelt niet alle platen goed af.

Bericht door Roy01 »

Ik dacht nadat ik al jaren vertel dat deze elementen tot op de draad toe versleten zijn ( een enkele uitzondering daargelaten maar die zijn op 1 hand te tellen), dat het ondertussen wel duidelijk zou zijn dat deze jukeboxen de nieuwere platen niet goed afspelen omdat de rubbers in deze elementen uitgehard zijn of inwendig geoxideerd zijn dit is NIET te repareren. Het uit elkaar halen van deze elementen is al vaak geprobeerd en gaat ook wel maar weer werkend in elkaar krijgen is nagenoeg onmogelijk .

Ligt eraan welke versterker er in zit, zou dan een 35M moeten zijn. Hierop werkt de nieuwere shure wagen niet goed of je zult er een voorversterker tussen moeten zetten.

Wanneer je die loopwagen zonder voorversterker wilt gebruiken heb je minimaal versterker 50M ( ingesteld op magnetisch element) , 52M of 76M nodig

Ikzelf bouw deze dingen om met moderne elementen om dit probleem te voorkomen, klinkt ook veel beter

Succes
PaulSnip

Bericht door PaulSnip »

Voorversterker is geen probleem.

Maar hoe kom ik aan een nieuw element?

Mag best wat kosten, als het maar goed is dan.

Ik had al het idee dat het aan het element, de naald of de hele arm zou liggen.

Als je een omgebouwde wagen voor me hebt liggen dan graag. Kosten komen we wel uit denk ik.
Roy01

Bericht door Roy01 »

Ik zat het hier nog even terug te lezen maar een Merula DB200 is niet het juiste Element voor deze juke. Deze zou een DB100 ofwel de mono uitvoering moeten hebben omdat het ook een mono jukebox is. Dus zelfs met een Shure en voorversterker zou de bekabeling aangepast moeten als hier een 35M versterker in ligt. Dit is iets dat bij de ombouw die ik toepas in de toonarm gedaan word waardoor dit een plug and play aanpassing word. Er zijn natuurlijk ook grapjassen geweest die een 70S versterker (stereo) in deze jukeboxen gebouwd hebben onder de noemer "upgrade" welke alleen werkt wanneer er externe speakers aangesloten worden om überhaupt stereo geluid te krijgen en wanneer je dan op een kanaal de jukebox laat spelen en op het andere kanaal de externe speaker(s) trek je de uitgang van de versterker scheef wat de eindtrap kan beschadigen, een update zou ik dat dan ook zeker niet willen noemen. Ik ga er in dit verhaal dan ook van uit dat met dit type wagentje er een 35M versterker in ligt en de jukebox origineel is.

De rest van de informatie heb per email aan U gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Roy Kroesen
PaulSnip

Bericht door PaulSnip »

Klopt, de versterker is mono. Heeft maar 1 speaker uitgang namelijk. Is de 35M.
Ik heb nu contact met een Duitser die een gereviseerd DB100 element heeft.
Kost maar liefst 175 Euro. Maar als dat werkt en daarmee alle plaatjes afgespeeld kunnen worden heb ik het er nog voor over ook. Hij gaat voor mij testen of het element bij hem alle platen speelt zonder problemen. Als dat zo is dan waag ik de gok en bestel het element denk ik.
Andere optie is het spul ombouwen naar een ander element.
Roy01

Bericht door Roy01 »

Zoals ik al eerder aan gegeven heb kun je deze elementen niet terug in elkaar bouwen dus bij gereviseerd element van dit type zet ik mijn vraagtekens.

Succes
PaulSnip

Bericht door PaulSnip »

Even een terugkoppeling:

Ik heb het gereviseerde element uit Duitsland ontvangen. Je kan echt duidelijk zien dat hij open is geweest. De klinknagels zijn vervangen door mini boutjes en moertjes. Deze zijn geborgd met een druppeltje lak.
De rubbers waar de naald in valt zijn ook zichtbaar vervangen. Volgens de verkoper is alles nieuw in het element. Maar dat kan ik niet controleren natuurlijk.

Wel speelt de jukebox nu nagenoeg alle platen goed af.
De platen die hij niet goed speelt (2 stuks) geven op een gewone platenspeler ook een tik of springen ook over. Dus daar heb ik vrede mee.

De geluidskwaliteit is ook een stuk beter dan met het oude element. Er zit nu een origineel DB100 mono element op.
marc1966

Bericht door marc1966 »

Eindelijk iemand die het voor elkaar kreeg om het elemant weer te repareren zo iemand zoek ik die mijn ELAC STK uit mijn TONOMAT wil en kan repareren . Graag zie ik een reactie van u hoe wij met elkaar in contact kunnen komen mvgr
PaulSnip

Bericht door PaulSnip »

De Duitser waar ik contact mee heb heeft een gepensioneerd mannetje die alleen voor hem werkt.
Ik krijg de contact gegevens dus niet van hem, helaas...

Hij heeft binnenkort wel weer een aantal DB100 en DB200 elementen in de aanbieding.
marc1966

Bericht door marc1966 »

Hallo Paul oke ik weet niet waar ik moet zoeken maar zou blij zijn als u mij op weg kunt helpen
Roy01

Bericht door Roy01 »

Hoi Paul. Fijn om te horen dat het geheel weer werkt. En dan weet ik ook meteen wie het gedaan heeft, deze man is hier al jaren mee bezig en blijkbaar is het hem eindelijk gelukt, ga meteen ff contact met hem leggen Een tip! Koop geen NOS naalden voor dit systeem, maar nieuwe.. van de oude nos naalden is de rubber in de houder ook uitgehard wat voor problemen kan zorgen.

Mvg,

Roy
PaulSnip

Bericht door PaulSnip »

Ik heb gewoon nieuwe Tonar naalden gekocht.

De man waar ik het gereviseerde element van heb geeft wel aan dat bepaalde platen gewoon niet afspeelbaar zijn met de relatief dikke naalden.
Dat klopt. Een paar plaatjes pakt hij nog steeds niet goed. Maar 90% van de plaatjes speelt hij nu gewoon goed af.

De geluidskwaliteit is er ook erg op vooruit gegaan.

Ik vind dit een mooiere oplossing dan het spul ombouwen naar moderne elementen.
Roy01

Bericht door Roy01 »

Dat het origineel blijft is altijd mooier. En als dit voor U nu naar behoren werkt is nog mooier. Echter wanneer je als monteur voor iemand anders moet repareren kies je niet voor de mooiste oplossing maar voor de oplossing die alle platen incl. De moderne platen afspeelt. Anders krijg je klanten die doen waar mensen kampioen in kunnen zijn, namelijk klagen dat net die ene plaat niet afgespeeld kan e.d. :mrgreen: niet iedereen is zo natuurlijk maar je zou versteld staan wat we allemaal tegen komen :lol: daarnaast is deze optie niet altijd en in grote getale leverbaar. Denk dat je heel veel geluk gehad hebt met deze oplossing maar dat mag je soms ook wel hebben

Iig. Veel luister plezier gewenst.
Plaats reactie