Seeburg Matador ESPS2 selectie probleem

Svv2

Re: Seeburg Matador ESPS2 selectie probleem

Bericht door Svv2 »

Hoi Martin,
Dat zal jij beter weten als ik vermoed ik. Maar een ding is zeker. Als de pennen de tormat niet raken werkt hij niet.
Plaatje is van een seeburg channel trouwens.
Gr. Steef.
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Steef

Ja dat klopt als ze niet raken dan kan hij de selectie niet zien.
RobertR

Bericht door RobertR »

Ik begin te twijfelen aan mijn vorige berichten.

Waar we naar gekeken hebben zijn de sleepcontacten zoals op dit plaatje:
Afbeelding
Boven deze sleepcontacten is een balk zoals op dit plaatje:
Afbeelding

De sleepcontacten maken geen goed contact met de contacten op deze balk.
Is het laatste plaatje de Tormat memory unit?
martin knegt

Dit is het sleepcontact van de aanwijzing van de plaat en heeft niets mede selectie te maken,
Ik begrijp de verwarring.
De balk zit lager op de hoogte van de grondplaat.
Hier zit het witte blokje wat omschakelde
martin knegt

Staat op de foto met de twee lipjes op de uitstekende balk
RobertR

Bericht door RobertR »

Martin, dank je voor de uitleg.
Dan zitten we dus helemaal verkeerd te kijken.

Als ik je goed begrijp is het contact dat ik op de foto's aanwijs dus voor het display bovenin de jukebox dat aangeeft welke single gespeeld wordt.
We moeten dus kijken waar de contacten op het witte plastic deel van de eerste foto naar toe gaan.
Volgende week maar eens opnieuw beginnen met het onderzoek en op zoek naar de balk ter hoogte van de grondplaat.

Wordt vervolgd.
Svv2

Bericht door Svv2 »

Vandaar dat de manual niet leek te kloppen. Als ik goed lees ben je van bovenaf met een spiegel aan het kijken. Ik denk dat je de ruit aan de voorkant er uit moet halen om goed zicht te hebben. Althans, zo was het met de bandshell die ik voorheen had wel. Jij hebt deze afbeelding in de manual dan denk ik. Ander type zoals Martin al aangaf.
Bijlagen
20230310_205624.jpg
martin knegt

Dit gaf ik in eerste instantie ook aan .
Dit is het eerste verhaal over het omschakelen.
Het schuifje loopt bij het eind tegen een boutje en zet deze om naar het andere contact.
Vaak raakt deze niet goed de aftast balk omdat hij is verbogen of niet goed meer veer
Je kan ze eventueel iets verbuigen maar dan wel zo dat ze niet alle twee gelijk tegen de balk komen met het gevaar dat de in de tegengestelde richting blijft haken en verbuigt
Ook maak hij dan verkeerde selecties.
Ik denk dat het probleem dan is opgelost.
Succes
RobertR

Bericht door RobertR »

- We hebben nu de veercontacten gecontroleerd die tegen de Tormat aftastbalk zitten.
De contacten worden keurig gewisseld aan het uiteinde van de balk en maar één contact zit gelijkertijd tegen de balk.
Ook de veerkracht lijkt prima als ik het schuifje met de hand verplaats en de doorbuiging van het veercontact zie.

- Eerder hebben we al de batterijtest voor de Tormat unit gedaan. (AA batterij, 1,5 Volt)

- Uit voorzorg hebben we de meeste printconnectoren even los genomen en weer vast gezet, contacten zagen er allemaal schoon uit.

Helaas helpt dit allemaal niet en er wordt nog altijd geen enkele plaat geselecteerd.
De spanning op de TB3100 testpunten van de DCC4 nog maar eens gecontroleerd: 'SW-27V.REG' is -27 Volt, 'SW-13V.REG' is -13,5 Volt, '+27V.REG' is 25 Volt, 'WRITE RESOURCE' is 125 Volt, 'READ LOAD/READ RESOURCE' is 125 Volt en 'Trip relay' is 25 Volt.

Ik blijf met een aantal vragen zitten:
- Zijn er gevallen waarbij het vervangen van oude/originele (elektrolytische) condensatoren soortgelijke problemen opgelost heeft?
- Zijn er niet-elektrolytische condensatoren die problemen kunnen veroorzaken?
- Zijn er lijsten van condensatoren waarvoor het advies is om ze te vervangen door nieuwe?
- Is het mogelijk om met een multimeter via een meetpunt ergens de selectie van een plaat te controleren?

Het lijkt me dat we zo langzamerhand toch maar eens moeten beginnen met vervangen van condensatoren.
Daarnaast ga ik de schema's in het manual maar eens uitpluizen om beter te begrijpen hoe de printplaten onderling verbonden zijn en hoe de signalen lopen.

Elk advies is welkom.
martin knegt

De condensatoren zijn het belangrijkst voor het inschrijven en als alle spanningen goed zijn kan dit niet het probleem zijn.
Selecteer hij wel een plaat als je een het kapje van het relais af neem en dan het relais in drukt ?
Als dit wel lukt dat moet je er voor zorgen dat hij de batterij test goed gaat doen.
Het kan zijn dat de thyristor defect is wat vaker voor komt op het scan bord.
Maar het is vreemd dat hij het even heeft gedaan.
Heb je de batterij test gedaan door eerst de batterij tegen de tulp plug te houden en dan weer terug in de aansluiting te drukken en dan een selectie te maken ?
Ook een keer de plus en min omdraaien van de batterij.
Svv2

Bericht door Svv2 »

@Martin. Zou het niet zinvol zijn om even op de detentswitch te meten of daar wel 125volt komt? En meten tussen detent en de contacten onder de tormat? Ik kan me vergissen maar dat de spanning op de testpunten er is zegt niet alles denk ik. Gr. Steef.
martin knegt

Dat kan maar met een gesloten contact is dit 0 volt
Svv2

Bericht door Svv2 »

Dat is een beetje waar ik op doelde. Die testen uit de manual hebben het dan over het knipperen van de testlamp. Dit zie je niet op je multimeter. Als er nu eens 125v blijft staan met gesloten detent? Robert meet wel steeds op de testpunten van de dcc maar daar moet hij ook naar 0v als de detentswitch dicht staat toch?
@Robert. Ik zou toch eens meten wat er voor spanning op de detentswitch staat. Zowel met open als gesloten switch. Hij zit op het wagentje naast de motor. Als je het wagentje verplaatst door aan de motorkoppeling te draaien gaat de switch (bladcontact) open en dicht. Er zou om en om 125v en 0v op moeten staan.
RobertR

Bericht door RobertR »

Martin en Svv2, dank voor jullie reactie.
Een goede tip om switches/contacten te controleren op werking en bv. aanwezig vuil.

De batterij test is al gedaan door inderdaad tulp plug uit de DCC4 te nemen, 1,5 V batterij tussen tip en buitenkant van de plug, plug weer terug en selectie maken. Dit zorgt niet voor het selecteren van een plaat, ook niet met plus en min omgekeerd.
We gaan dit binnenkort voor de zekerheid nog eens testen.

'..kapje van het relais..', is dat het trip relais op de DCC4?

Binnenkort maar weer eens tijd inplannen voor verder onderzoek.
martin knegt

Ja dit is het relais.
Plaats reactie