Wurlitzer Versterker 548

Plaats reactie
Rebas

Wurlitzer Versterker 548

Bericht door Rebas »

Hi,
Voordat ik simpelweg alle c's ga vervangen.. Iemand toevalig een goede tip om gericht de juiste dingen te doen?
Eén kanaal van de versterker geeft minder signaal. Vooral de hoge tonen blijven achter, maar ook de diepe bassen.
Heb ondertussen alle dc meetpunten nagemeten en zijn goed. Ook de uitgangs elco's zijn vervangen. C's in de sivnaalweg even overbruggen met een goede c lost niks op. Signaal inprikken ná de potmeter geeft hetzelfde resultaat, Probleem zit er dus achter.
Dus tenzij iemand de gouden tip heeft ga ik maar alle c's vervangen... En/of nog meer?!

Groetjes,
René.
martin knegt

Re: Wurlitzer Versterker 548

Bericht door martin knegt »

Heb je de buizen al links en rechts uitgewisseld ?
Kijk naar de potmeter en de condensators bij de potmeter.
Ook kan het zijn dat er een weerstand bij de terugkoppeling van de eindversterker is verlopen.
Wat meet je voor spanning op de kathode weerstanden voor spanning.
Zijn ze aan beide kanten gelijk?
marc1966

Bericht door marc1966 »

Martin klopt geheel wat jij schrijft
Rebas

Bericht door Rebas »

helaas nee, daar klopt niks van ;-)
De 548 is een solid state amp. Transistoren ipv buizen.

Ik heb de kanalen gewisseld. De potmeter vervangen heeft wel wat goed gemaakt. De aftakkingen waren links/rechts wel wat anders.
De DC instellingen van de eindtrappen zijn l/r anders. Dus een kant is verlopen. Vraag is of het aan de weerstanden ligt of aan de transistoren, of aan de Bulb Barristors. Weerstanden na meten incircuit geeft niet veel verschil in waarde. Ik vermoed daardoor dat de transistoren/barristors aan vervanging toe zijn. In dat geval wordt het een heel circus. Zowiezo om de juiste torren te krijgen (germanium), of om ze te vervangen door silicium torren. En de barristors door PTC's. Maar dan zal ik ook de weerstandswaarden opnieuw moeten bepalen en vervangen.... pfffff.
Kan natuurlijk ook zo'n super klein en goedkoop class D versterkertje van Ali ergens in een hoekje verstoppen...
martin knegt

Bericht door martin knegt »

Vaak is het de stuur tor voor de eindtrafos die problemen geeft.
Ik weet niet of je een scoop bezit maar dan kun je het goed zien of de beide kanalen goed uitsturen.
Of een signaal tracer
Het is moeilijk om van een afstand de juiste oplossing te geven.
Plaats reactie